TEOL330 Lovsangsteologi, tekst og tolkning

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet TEOL330 Lovsangsteologi, tekst og tolkning utgjør 10 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Musikk, Menighet og Ledelse (treårig studieløp).

Årsstudium i Musikk/KRLE, eller tilsvarende etter godkjenning.

Kunnskapsmål
Kandidaten:

• Har kunnskap om Bibelens tilbedelsestradisjoner og perspektiver.
  • Kjenner til sammenhenger mellom kirkekontekst, musikkopplevelser og identitetsdannelse.
  • Kjenner til hovedtrekk ved lovsangens historiske utvikling fra antikken og frem til i dag.
  • Kjenner til variasjonen i lovsangspraksis blant dagens kirkesamfunn

Ferdighetsmål
Kandidaten:

• Kan anvende et faglig begrepsapparat og faglige resonnementer til å analysere innholdskomponenten i kirkelig lovsang.
  • Kan reflektere over sammenhengen mellom innholdet i musikalske/estetiske uttrykk, kontekst, opplevelse og identitet.
  • Kan reflektere over hvordan ulike praktiske tilnærminger til lovsang kan relateres til de til enhver tid gjeldende (populær)kulturelle strømninger.

Generell kompetanse
Kandidaten:

• Har innsikt i hvordan lovsangstradisjonene i kirken har utviklet seg over tid, og reflektere over årsakene til dette mangfoldet.
  • Har innsikt i forbindelsen mellom kontekst, musikk/estetiske opplevelser og identitetsdannelse.
  • Kan vurdere relasjonen mellom Bibelens lovsangsteologi opp mot dagens tradisjoner.
  • Har innsikt i dagens ulike kirkelige tilnærminger til lovsang med tanke på dens plass, innhold og omfang i menighetsarbeidet.

Emnet TEOL330 Lovsangsteologi, tekst og tolkning består av to kurs, Lovsang I Bibelen og Kontemporær Lovsang.

Lovsang I Bibelen (5 studiepoeng)

Kurset gir en grunnleggende innføring i Bibelens lovsangsuttrykk og tilbedelsestradisjoner. Tekster som uttrykker menneskers tilnærming til Gud i poetisk form vil bli analysert i lys av sin litterære kontekst med særlig fokus på deres teologi, samt deres sosiokulturelle funksjon der hvor det er mulig. Bibeltekstenes teologi danner utgangspunkt for den komparative komponenten i emnet som den moderne lovsangspraksisen skal vurderes opp mot.

Kontemporær Lovsang (5 studiepoeng)

Kurset søker å gi en bred innføring i den kristne lovsangens bibelske/teologiske fundament gjennom historien og samtidig utforske dens mangefasetterte uttrykk i dag. Særlig vektlagt vil bli gitt utviklingen av de lyriske perspektiver, herunder forholdet mellom Bibelens og dagens lovsangsperspektiv. Videre vil moderne lovsangsutøvelse med tanke på rolle, status og omfang i norsk kirkeliv bli undersøkt og analysert. Det blir også gitt en innføring i samspillet mellom trospraksis, det estetiske, det kulturelle og menneskets identitetsdannelse.

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, obligatoriske seminar og nettbasert undervisningsmateriell. I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og muntlige presentasjoner, kan det også benyttes læringsaktiviteter som prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I seminartimene settes fagstoffet fra pensum inn i en dagsaktuell sammenheng og et anvendt perspektiv, for å øke forståelsen av stoffet, evnen til refleksjon og samfunnsengasjementet.

Forelesningene har et omfang på 30 undervisningstimer i løpet av semesteret.

Se studieprogrammets innledende presentasjon for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

Vurdering/ eksamen

Det avholdes en skriftlig skoleeksamen (fire timer). Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A til F).

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Lovsang I Bibelen

• Davis, Ellen F. Getting Involved with God: Rediscovering the Old Testament. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2001. Side 7–44.
  • Gordley, Matthew E. New Testament Christological Hymns: Exploring Texts, Contexts, and Significance. Downers Grove, Ill: IVP Academic, 2018. Side 1–236

Kontemporær lovsang

• Ruud, Even. Musikk og identitet. 2.utgave. Universitetsforlaget, 2019. side 51-273
  • Repstad, P., Trysnes, I. Fra forsakelse til feelgood. Musikk, sang og dans i religiøst liv. Cappelen Damm Akademisk, 2013. 166-190.