What´s in a good life? Konferanse 23.-24. juni

«What´s in a good life?» er en tverrfaglig konferanse som holdes på Ansgar høyskole 23.-24. juni. På gjestelisten står det mange både internasjonale og nasjonale anerkjente fagfolk innenfor sitt felt.

Konferansen skulle opprinnelig vært i 2021, men måtte utsettes pga. pandemien. Derfor er det ekstra stas at konferansen nå nærmer seg.

Idéen: Hva har fagfeltene til felles?

Initiativet til konferansen er det Marie Strand Skånland som tok. Da hun ble forskningsleder for noen år siden hadde hun et ønske og en idé om å finne noe som var felles for fagfeltene på høyskolen.

Hva kan vi gjøre sammen som går på tvers av det vi driver med?

Det menneskelige aspektet kom raskt opp og tematikken Hva er et godt liv?
Denne tematikken er sentral i faget musikk og helse som er Skånland sitt fagfelt. Det er også et viktig spørsmål innenfor både psykologi og teologi samt interkulturelle studier.  Og ser man på hva som er et godt liv, må man også se nærmere på hva som ikke er et godt liv. Fellesnevneren er det menneskelige aspektet.

I tillegg til å ha et engasjement for det tverrfaglige, syns hun det er spennende å kunne lage en konferanse hvor høyskolen får presentere sine egne forskningsarbeider, samtidig som andre inviteres inn for å gi et utenfra perspektiv. Det skaper en god miks.

Mange spennende navn

Det er mange spennende navn som kommer til konferansen. Foredragsholderne er alle store innenfor sine felt. John Milbank fra filosofisk teologi i England er et utrolig interessant navn. Gary Ansdell og Tia Denora er verdenskjent innenfor musikksosiologi og musikkterapi.
Åpningsforedraget er det lykkeforsker Ragnhild Bang Nes som skal holde. Hun forsker på livskvalitet og er godt kjent i Norge for sin forskning og formidling. Nestor på feltet musikkterapi, Even Ruud kommer også. Han var sentral i oppstarten av faget for over førti år siden.

En spennende duo er Angelica Kjos og Hans Petter Solli. De møttes da hun var pasient og han var hennes musikkterapeut. Nå reiser de landet rundt med et konsertforedrag. Kjos bærer med seg en sterk historie som treffer hardt.

I tillegg til inviterte foredragsholdere har det vært et «Call for papers» hvor forskere kan sende inn egne forslag. Det har kommet inn forslag fra hele verden, og komitéen har gjort en faglig vurdering.

Dette blir en spennende fagkonferanse med både faglig påfyll og muligheten for mye god tverrfaglig dialog.

Sankthansaften

Konferansen er over to dager og torsdagkveld er det sankthansaften. Det er en god anledningen til å vise gjestene fra USA og England  vår norske sankthansfeiring med bål og grilling på kvelden.

Det er fortsatt mulig å melde seg på. Påmeldingsfristen er 15. juni.

Meld deg på her.

Les mer om konferansen og programmet her.