Gå til innhold
Teologiutdanning som former framtidens pastorer

Teologiutdanning som former framtidens pastorer

Jeg håper vi utdanner studenter som er stolte, glade og takknemlige for å være i tjeneste. Jeg ønsker at de skal være frimodige og ha en positiv yrkesstolthet som pastor! – Anne-May Holme Abrahamsen, koordinator på teologi

En kunnskapsbasert utdanning med nærhet til yrkeslivet

Hva er det viktigste teologiutdanningen på Ansgar høyskole gir studentene med tanke på tjeneste i menighet?

– Vi tilbyr kunnskap og øvelse i praktiske ferdigheter og evne til refleksjon, sier Gordon Valen, som underviser i teologi. – Vi ønsker at de får tillit til Guds ord og blir glad i Jesus.

– Vårt ønske og mål er at studentene både får utdannelse og dannelse. Gjennom undervisning får de grundig kjennskap til bibelen og til teologien. Samtidig skal dette ha praktisk relevans og bidra til å forme dem som mennesker og troende etterfølgere av Jesus, og som ledere, sier Anne-May Holme Abrahamsen, som nylig har overtatt som koordinator for teologi.

Gordon understreker at faglig kunnskap og praktisk erfaring hører sammen. Kunnskap, relasjoner og engasjement er er nøkkelord for skolen og de preger også undervisningen.

– Vi har en kunnskapsbasert utdanning med nærhet til yrkeslivet. Vi gir innføring i de teologiske disiplinene bibelvitenskap, praktisk teologi, systematisk teologi og kirkehistorie, med mulighet for fordypning innenfor en valgt disiplin. De får ferdigheter og kompetanse som er relevant for virkeligheten. – Ta kirkehistorie, for eksempel. Der lærer de om røtter og teologisk og kirkelig utvikling, og får forståelse for dagens kirkelige landskap. Teologiutdanningen er rettet mot kirke og misjon, enten det er bibelvitenskap eller praktisk teologi – målet er det samme. Bachelorgraden inneholder fellesfag og fordypning i én av disse retningene, og studentene fordeler seg jevnt mellom dem.

– For noen gir ny kunnskap næring til troen, mens andre lærer best gjennom praksis. Dette henger sammen og vi tilrettelegger for begge deler. – Kort oppsummert: mer Bibel og mer praksis, forklarer Gordon.

837a9091


Hva slags pastorer ønsker dere å utdanne?

– Vi tror at vårt første kall er til Jesus Kristus, og det gjelder pastorer like mye som alle andre. Vi ønsker mennesker som følger Jesus med livene sine, og som er gode ledere og hyrder for sin flokk, sier Anne-May.

– Ja, vi ønsker pastorer som formidler evangeliet, og som er kunnskapsrike, relasjonsorienterte og engasjerte. Vi ønsker pastorer som er snille og vil mennesker vel, utdyper Gordon.

Utdanning for hele kirkelandskapet

Studentene kommer fra hele kirkelandskapet: Den norske kirke, bedehusmiljøet, Misjonskirken Norge, Frikirken, Baptistkirker og pinsebevegelsen. Mange har gått bibelskole, som Ansgarskolen eller Ungdom i Oppdrag, og er allerede engasjert i menighetsarbeid.

Nettbasert deltidsstudium har også vært med å utvide hvem som kan ta teologiutdanning. Disse studentene bor ofte andre steder i landet og er allerede i jobb.

– Vi kan tilby god teologisk utdanning digitalt, til dem som ellers ikke ville hatt muligheten, sier Gordon. – Studentmassen er mangfoldig – fra ortodokse og nysgjerrige til misjonærer på feltet. En digital samling kan samle mennesker fra hele verden.

837a9078

Hvilke verdier ønsker dere at studentene skal få med seg fra Ansgar?

– Jeg håper vi utdanner studenter som er stolte, glade og takknemlige for å være i tjeneste. Jeg ønsker at de skal være frimodige og ha en positiv yrkesstolthet, sier Anne-May.

Hun håper også at studentene blir brobyggere som møter andre med respekt, samtidig som de har en trygghet i eget ståsted. I dag er gjerne det viktigere enn noen gang før. 

– De skal lede forskjellige typer menigheter med stor variasjon, supplerer Gordon.

Nærhet til studentene er viktig. Skolens størrelse muliggjør dette, og lærerne deler ærlig fra egne liv. Studentene inviteres også hjem til samlinger. 

– Ja, er det ikke derfor vi er her? utbryter Gordon. – Vi er her jo for studentene!

Godt samarbeid med lokale menigheter

Praksis starter allerede i første klasse, og i andre og tredje år får studentene bredere erfaring med formidling og ledelse. Samarbeidet med lokale menigheter er avgjørende, og de opplever at de har godt samarbeid med mange menigheter.

– Mange studenter er allerede engasjert i ungdomsarbeid. – Vi håper menighetene investerer tidlig i ungdommene sine, slik at de får ansvar og opplever støtte. Menighetene har dem noen år, og når de sender dem til Ansgar har vi dem i 3 til 5 år, før de igjen sendes videre til kirker og menigheter. Vi står sammen i dette arbeidet – menigheter og Ansgarskolen.

Mangfold i lærerstaben

Oppdatert kunnskap og faglitteratur er også viktig. Forelesere hentes både fra Misjonskirken Norge og ellers fra praksisfeltet.

–  Jeg tror samtlige lærere forsøker å knytte undervisningen til dagens virkelighet. Det er vi opptatt av, sier Anne-May.

Lærerne har erfaring fra ulike kirkesamfunn – Misjonskirken Norge, frikirker og Den norske kirke. Dette gir styrke og bredde til studentene.

– Målet er å være en utdanningsinstitusjon for hele kirkelandskapet, derfor drømmer vi om både kvantitativ og kvalitativ vekst. Ansgarskolen har et tilbud som kan være aktuelt for enda flere, og vi ønsker å være en sentral aktør i utdanning til tjeneste i kirke, menighet og misjon.