Gå til innhold
TEOL338 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning II

TEOL338 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning II

Kode

TEOL338

Undervisningssemester

Høst

Studiepoeng

5

Studiested

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet TEOL338 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning II utgjør 5 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Musikk, Menighet og Ledelse (treårig studieløp).



TEOL337 Lovsang: teologi, tekst og tolkning I.

 

Kunnskapsmål

Kandidaten:

  • Kjenner til sammenhenger mellom kirkekontekst, musikkopplevelser og identitetsdannelse.
  • Kjenner til variasjonen i lovsangspraksis blant dagens kirkesamfunn

Ferdighetsmål

Kandidaten…

  • Kan anvende et faglig begrepsapparat og faglige resonnementer til å analysere innholdskomponenten i kirkelig lovsang.
  • Kan reflektere over hvordan ulike praktiske tilnærminger til lovsang kan relateres til de til enhver tid gjeldende (populær)kulturelle strømninger.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • Har innsikt i forbindelsen mellom kontekst, musikk/estetiske opplevelser og identitetsdannelse.
  • Kan vurdere relasjonen mellom Bibelens lovsangsteologi og dagens kirkelige tilbedelsespraksis.
  • Har innsikt i dagens ulike kirkelige tilnærminger til lovsang med tanke på dens plass, innhold og omfang i menighetsarbeidet.

Emnet TEOL338 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning II består av ett kurs: Kontemporær Lovsang. 

Kontemporær Lovsang (5 studiepoeng)

Kurset søker å gi en bred innføring i den kristne lovsangens bibelske/teologiske fundament gjennom historien og samtidig utforske dens mangefasetterte uttrykk i dag. Særlig vektlagt vil bli gitt utviklingen av de lyriske perspektiver, herunder forholdet mellom Bibelens og dagens lovsangsperspektiv. Videre vil moderne lovsangsutøvelse med tanke på rolle, status og omfang i norsk kirkeliv bli undersøkt og analysert. Det blir også gitt en innføring i samspillet mellom trospraksis, det estetiske, det kulturelle og menneskets identitetsdannelse.

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, obligatoriske seminar og nettbasert undervisningsmateriell. I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og muntlige presentasjoner, kan det også benyttes læringsaktiviteter som prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I seminartimene settes fagstoffet fra pensum inn i en dagsaktuell sammenheng og et anvendt perspektiv, for å øke forståelsen av stoffet, evnen til refleksjon og samfunnsengasjementet. 

Forelesningene har et omfang på 30 undervisningstimer i løpet av semesteret.

Se studieprogrammets innledende presentasjon for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

Mappevurdering. Vurderes med bokstavkarakter (A til F).

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

  • Ingalls, Monique. M. (2018). Singing the congregation. How contemporary worship music forms evangelical community. Oxford University Press. (220 sider)
  • Skaar, Tove Rustan (2007). Inn i tilbedelsen. Den nye lovsangstradisjonen. Del II: Kritiske røster (side 55-78).