Gå til innhold
TEOL337 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning I

TEOL337 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning I

Kode

TEOL337

Undervisningssemester

Vår

Studiepoeng

5

Studiested

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet TEOL337 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning I utgjør 5 studiepoeng, og er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Musikk, Menighet og Ledelse (treårig studieløp).



Årsstudium i Musikk/KRLE, eller tilsvarende etter godkjenning.

Kunnskapsmål

Kandidaten:

  • Har kunnskap om Bibelens tilbedelsestradisjoner og perspektiver.
  • Kjenner til hovedtrekk ved lovsangens historiske utvikling fra antikken og frem til i dag.

Ferdighetsmål

Kandidaten…

  • Kan anvende et faglig begrepsapparat og faglige resonnementer til å analysere innholdskomponenten i bibelens tilbedelsesuttrykk.
  • Kan reflektere over hvordan Bibelens tilnærminger til lovsang relaterer seg til de til de til enhver tid gjeldende kulturelle og historiske kontekster.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • Har innsikt i hvordan lovsangstradisjonene i Bibelen har utviklet seg over tid, og reflektere over årsakene til dette mangfoldet.
  • Kan reflektere over relasjonen mellom Bibelens lovsangsteologi og dagens kirkelige tilbedelsespraksis.

Emnet TEOL337 Lovsang: Teologi, tekst og tolkning I består av ett kurs: Lovsang i Bibelen.

Lovsang i Bibelen (5 studiepoeng)

Kurset gir en grunnleggende innføring i Bibelens lovsangsuttrykk og tilbedelsestradisjoner. Tekster som uttrykker menneskers tilnærming til Gud i poetisk form vil bli analysert i lys av sin litterære kontekst med særlig fokus på deres teologi, samt deres sosiokulturelle funksjon der hvor det er mulig. Bibeltekstenes teologi danner utgangspunkt for den komparative komponenten i emnet som den moderne lovsangspraksisen skal vurderes opp mot.

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, obligatoriske seminar og nettbasert undervisningsmateriell. I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og muntlige presentasjoner, kan det også benyttes læringsaktiviteter som prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I seminartimene settes fagstoffet fra pensum inn i en dagsaktuell sammenheng og et anvendt perspektiv, for å øke forståelsen av stoffet, evnen til refleksjon og samfunnsengasjementet.

Se studieprogrammets innledende presentasjon for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

Det avholdes en skriftlig skoleeksamen (fire timer). Eksamen vurderes med bokstavkarakter (A til F).

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

  • Davis, Ellen F. Getting Involved with God: Rediscovering the Old Testament. Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2001. Side 7–44.
  • Gordley, Matthew E. New Testament Christological Hymns: Exploring Texts, Contexts, and Significance. Downers Grove, Ill: IVP Academic, 2018. Side 1–236