TEOL135-NETT Troens virkelighet

Nettstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet TEOL135-NETT Troens virkelighet utgjør 10 studiepoeng av studieprogrammet Bachelor i teologi Deltid.

Emnet gir en innføring i den kristne tro, herunder sentrale temaer i frikirkelig teologi, samt i kristen apologetikk (trosforsvar).

Emnet behandler spørsmål som: Finnes Gud? Hvordan kan vi vite noe om Gud? Hvem er Gud og hvordan forholder Gud seg til verden?

Kunnskapsmål

Kandidaten …

• har bred kunnskap om hovedinnholdet i den kristne tro slik den kommer til uttrykk i Bibelen og de økumeniske bekjennelser
  • har kunnskap om sentrale tema innen frikirkelig teologi.
  • kjenner til ulike argumenter som kritiserer og forsvarer innholdet i kristen gudstro.

Ferdighetsmål

Kandidaten …

• kan reflektere over sentrale systematisk-teologiske spørsmål og analysere ulike dogmatiske posisjoner.
  • kan reflektere over sentrale frikirkelige trosposisjoner
  • kan reflektere over sentrale apologetiske og religionsfilosofiske spørsmål.

Generell kompetanse

Kandidaten …

• kan reflektere over ulike systematisk-teologiske spørsmål.
  • kan reflektere kritisk over aktuelle spørsmål og innvendinger mot den kristne tro.
  • kan anvende kunnskap om frikirkelig teologi.

Kristen tro (5 studiepoeng)

• Kurset i dogmatikk (troslære) skal gi en helhetsframstilling av den kristne tro på grunnlag av bibelvitenskapene og teologihistorien. Siktemålet er å gi kjennskap til tema som bibelsyn, åpenbaringsforståelse, læren om Gud, Ånden, Jesu Kristi person og gjerning, mennesket, kirken, den skapte verden og frelsen.

Tro og fornuft (5 studiepoeng)

• Kurset tar for seg hvordan troen og fornuften er relatert til hverandre. Vi tar for oss spørsmål som: Finnes Gud? Hvordan kan vi vite noe om Gud? Taler naturvitenskapene for eller mot Guds eksistens? Kurset gir en innføring i kristen apologetikk og sentrale religionsfilosofiske problemstillinger.

Undervisningen foregår gjennom videoforelesninger og seminarer. Seminarene har obligatorisk fremmøte.

I dette emnet skriver studenten en seminaroppgave på 3500 ord under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A – F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

• innledende oppgaveseminar
  • innlevering av oppgaveutkast, inkludert problemstilling og selvvalgt pensum
  • en veiledningssamtale med faglærer/veileder
  • presentasjon av oppgavens problemstilling og struktur i grupper (avsluttende oppgaveseminar)
  • minst 75 % deltagelse på obligatoriske seminartimer
  • skriftlig emneprøve på 90 minutter med kortsvarsoppgaver fra pensum

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Kristen tro (ca 350 sider)

• Hegstad, Harald. Gud, verden og håpet: Innføring i kristen dogmatikk. Luther forlag, 2015. Side 13-278.
  • Spjuth, Roland. Om Gud og allt annat. Grunddrag i kristen tro. Spricka Förlag, 2000. 125 sider.
  • De oldkirkelige bekjennelser.
  • *Lausannepakten. Den Norske Lausannekomité. Stavanger. 4 sider

Troen og fornuften (ca 400 sider)

• McGrath, Alister E. Narrative Apologetics. Sharing the Relevance, Joy, and Wonder of the Christian Faith. Grand Rapids: Baker Books, 2019. 150 s.
  • Enten:
    • Moreland, James Porter. (red.) Debating Christian Theism. Oxford: Oxford University Press, 2013. Side 1-250.
  • Eller:
    • Søvik, Atle Ottesen, og Bjørn Are Davidsen. Eksisterer Gud? Oslo: Cappelen Damm, 2013. 250 s.