Hannah Hvale: Bachelor i teologi

«Det var egentlig tilfeldig eller kanskje jeg skal si at det var gudfeldig at det ble Ansgar. Jeg kommer fra Eidsvoll og en sommer skulle vi til dyreparken i Kristiansand. Vi endte opp med å bo på Ansgar sommerhotell og mens vi bodde her skjønte jeg at det var en bibelskole her også. Jeg kjente i løpet av det oppholdet at det var her jeg skulle gå!»

Hvorfor valgte du å studere teologi?

Jeg føler det som et kall. Jeg sto mellom to ting, så lukket den andre døren seg og da tenkte jeg at da er det teologi jeg skal gå for. Jeg ser på troen min som noe av det viktigste i livet mitt, så jeg er veldig takknemlig for å få lov til å studere teologi. Jeg føler meg også mer koblet på Gud gjennom dette studiet.

Hva syns du er mest spennende ved faget?

Jeg syns at bibelfagene er kjempespennende. Jeg er også veldig historieinteressert, så historie er en klar favoritt!

Hvordan syns du miljøet er?

Jeg syns det er et veldig godt miljø. Det er en liten skole og det oppleves som et trygt miljø å studere i. Lærerne kan navnene våre. Vi har også egen studentpastor her.

Hvorfor valgte du Ansgar?

Det var egentlig tilfeldig eller kanskje jeg skal si at det var gudfeldig at det ble Ansgar. Jeg kommer fra Eidsvoll og en sommer skulle vi til dyreparken i Kristiansand. Vi endte opp med å bo på Ansgar sommerhotell og mens vi bodde her skjønte jeg at det var en bibelskole her også. Jeg kjente i løpet av det oppholdet at det var her jeg skulle gå! Jeg tok et friår og kom til Ansgar bibelskole året etter. Jeg sto ute på plassen her og tenkte at her kan jeg trives. Da jeg skulle velge studiet sto valget mellom to forskjellige. Det ene studiet jeg tenkte på, hadde ikke opptak her i Kristiansand. Da jeg ønsket å være i Kristiansand, opplevde jeg at det var her på Ansgar jeg skulle gå. Så da gikk jeg for teologistudiene.

Har du jobbet ved siden av studiene?

Jeg har studert på fulltid, men har hatt en podkast med ei venninne som heter: «Hva er greia? - en tro som bærer livet». Vi snakker mye om tro, om livet og om teologi. Det er veldig gøy.

Hva vil du bruke utdannelsen til?

Jeg har ikke en klar tanke ennå om hva jeg skal bruke studiet til. Jeg tar et år av gangen. Jeg trives veldig godt med å studere! Jeg vet ikke om jeg skal jobbe i menighet eller om det blir noe annet. Jeg tror jeg har lyst til å ta en master i kirkehistorie hvis jeg skal studere videre.

Les mer om Bachelor i teologi