Audhild Høivik: Bachelor interkulturelle studier

«Det jeg håper, er at jeg kan bruke disse studiene og kunnskapen jeg får, til å gjøre noe bra her i verden!»

Hva er det du studerer og hvorfor?

Jeg holder på med en bachelor og nå tar jeg et årsstudium i interkulturell forståelse. Jeg valgte dette studiet først og fremst ut av interesse. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle studere og lette litt rundt på forskjellige studier. Da jeg leste emneplanen til interkulturelle studier her, syntes jeg det så spennende ut. Her var det mye jeg ville lære mer om.

Jeg har et fag fra en annen høyskole, så dette er første året mitt på Ansgar. Jeg ville ta akkurat dette studiet her på Ansgar fordi det hadde det som jeg personlig syntes var mest interessant faglig.

Det at jeg kan kombinere det jeg allerede har studert med årstudiet på Ansgar inn i en bachelor, var en god løsning for meg.

Hva har du likt best ved studiet?

Det har vært så mye spennende, og jeg har fått lære om så mange ting som jeg har hatt lyst til å lære mer om. Jeg opplever at jeg har fått den kunnskapen jeg håpet jeg skulle sitte igjen med.

Kan du gi noen eksempler?

Det har vært veldig spennende å lære om migrasjon og krysskulturell oppvekst, og hvordan det påvirker barn å vokse opp i ulike kulturer. Å se nærmere på hvordan det oppleves og hvordan vi kan forstå de bedre, har vært veldig lærerikt og nyttig.  Kultur og religionsmøte har også vært spennende, spesielt i forhold til dialogarbeid.

Hvordan er det å være student her?

Det synes jeg har vært fint!  Det er jo en litt mindre klasse så jeg har blitt kjent med alle, og forholdet mellom lærer og student er bra. Jeg opplever at lærerne er tilgjengelige for oss studenter, og det er lett å stille spørsmål og få hjelp om man lurer på ting i timene eller i forhold til oppgaver. Så jeg trives på Ansgar. Fint å sitte her på campus og studere, både ute og inne.

Har du noen tanker nå i forhold til hva du vil bruke studiene til?

Jeg vet ikke helt enda, men jeg vil gjerne ta en master, kanskje noe med utviklingsarbeid eller religion. Jeg har ikke bestemt meg.

Det jeg håper, er at jeg kan bruke disse studiene og kunnskapen jeg får, til å gjøre noe bra her i verden!