Sivert Gelius Eikje: Bachelor i teologi

«Det beste er når vi kan diskutere og snakke sammen om ting som vi kanskje er uenige om. Vi kan diskutere i klasserommet, så er vi like gode venner etterpå.»

Hvorfor har du valgt å studere teologi?

Helt fra jeg kanskje var 8-9 år så har jeg tenkt at jeg vil bli misjonær eller prest. Da jeg hadde valget senere så tenkte jeg på om jeg skulle gå for sosionom eller prest, og da endte det med prest. Nå er jeg gradvis på vei mot drømmen.

Så du vil jobbe i Den norske kirke?

Ja, det vil jeg, men jeg er også åpen for å jobbe andre plasser.

Hva liker du best med å studere her?

Det beste er skolen. Den er ikke så stor som en del andre universiteter og høyskoler og det gjør at vi ikke er for store klasser. I litt mindre grupper ligger det godt til rette for at alle kan snakke og tørre å stille spørsmål. Vi kan ha gode diskusjoner.

Så syns jeg jo også at det er interessant med teologi.

Ja, hva syns du er mest spennende med teologi?

Det beste er når vi kan diskutere og snakke sammen om ting som vi kanskje er uenige om, som f.eks. dåp eller andre temaer. Vi kan diskutere i klasserommet, så er vi like gode venner etterpå.

Hvorfor valgte du Ansgar høyskole?

Jeg kommer fra Arendal og jeg ville absolutt ikke til Oslo! Sørlandet er fantastisk - det har alt jeg trenger, til og med godt vær. Så jeg er veldig fornøyd.

Les mer om Bachelor i teologi