Hanna Elisa Haraldsen: Bachelor musikk og helse

«Jeg valgte Ansgar høyskole først og fremst fordi Ansgar har en unik fagkombinasjon innen musikk og helse.»

Hvorfor valgte du å studere musikk og helse?

Jeg har drevet med lovsang og leste bl.a. om hva musikk gjør med oss. Jeg endte opp med å se på forskning på hjernen osv. Jeg syns det var veldig spennende, og i den prosessen ble tanken sådd om at det kanskje kunne være interessant for meg å studere videre i den retningen. Jeg syns det er en spennende kombinasjon med musikk og helse.

Hva betyr studiet for deg?

For det første så koser jeg meg veldig på studiet, og jeg syns det gøy at det er så mye musikkfokus det første året. Jeg får utvikle meg innen mitt eget instrument og jeg har lærere som har troa på meg og som kan hjelpe meg i riktig retning. Jeg gleder meg også til å gå mer i dybden på ting etter hvert.

Hva har du lært så langt?

Jeg har lært hvor bredt man kan gå innenfor musikk og helse. Man kan jobbe innenfor både skole og eldreomsorg. I tillegg lærer jeg masse om musikk og vokal, som er mitt hovedinstrument.

Har du noen tanker om hva du vil etter bachelorstudiet?

Planen er å ta en master i musikkterapi på musikkhøyskolen i Oslo.

Hvor relevant er studiet i forhold til jobb?

Jeg syns jeg ser mer og mer de forskjellige områder hvor man kan jobbe med musikk og helse. Enten om man tar med seg bacheloren og jobber innenfor forskjellige organisasjoner, eller om man ønsker å gå videre og jobbe som musikkterapeut. Musikk og helse er et område det settes mer og mer fokus på, noe jeg er veldig glad for. Gjennom bl.a NRK-serien Demenskoret har flere fått øynene opp for hva musikkterapi er. Det kan jo også bety flere jobbmuligheter i tiden framover.

Hvorfor valgte du å studere på Ansgar høyskole?

Det var først og fremst fordi Ansgar har en unik fagkombinasjon. Når jeg begynte å snuse litt på det med musikkterapi, så var det ikke så mange muligheter i Norge. Bergen var et alternativ, men fem år i regn var jeg ikke så klar for, så da føltes det veldig fint å kunne gå her. Jeg har bare blitt mer og mer glad i skolen etter som tiden går. Det at skolen ikke er så stor gjør det er enklere å bli kjent med folk både på studiet og på tvers av faglinjene. Så er det også veldig greit at det er i Kristiansand, fordi jeg kommer herifra!

Les mer om Bachelor i Musikk og helse