Maria Abelvik Danielsen: Bachelor i interkulturelle studier

«Ved å ta dette studiet lærer jeg å ha andre briller og se verden på en annen måte!»

Hvorfor har du valgt dette studiet?

Jeg har valgt å studere det fordi jeg er interessert i kultur og samfunn, og møte nye mennesker og få en større forståelse for verden.

Hva liker du best?

Jeg liker så mye. Det er så masse spennende vi lærer, og jo mer jeg lærer jo mer innser jeg at det er så mye som jeg ikke kan - og som jeg vil vite mer om. Vi har veldig relevante og aktuelle fag. Vi har bl.a. hatt mye om flyktninger og migrasjon, noe som jeg ofte leser om og ser i nyhetsbildet. Lærerne er engasjerte i faget og har med seg mye erfaring. Det blir ikke bare lærebokundervisning, men mer personlig erfaring fra lærerne. De har reist mye. De har vært misjonærer og de har mye interkulturell kompetanse. Det syns jeg er spennende!

Hva syns du om miljøet?

Jeg trives veldig godt på Ansgar. Jeg syns det er veldig imøtekommende miljø her, og vi sitter ofte med studenter fra andre klasser. Her om dagen spiste jeg også lunsj med noen lærere. Det er koselig.  Det er en bra skole og fin beliggenhet. Jeg liker å være her. Jeg opplever at lærerne ser studentene.

Hva vil du bruke studiet til?

Jeg har lyst til å jobbe med mennesker på en eller annen måte. Gjerne innenfor bistand. Jeg ønsker å hjelpe folk. Det er også spennende å jobbe med mennesker fra andre kulturer. Ved å ta dette studiet lærer jeg å ha andre briller og se verden på en annen måte!

Les mer om Bachelor i interkulturelle studier