Hvorfor dra på utveksling?

Gjennom utveksling får du mer ut av utdanningen din; faglig, karrieremessig, sosialt og personlig.

Er du interessert i å ta deler av en bachelor i utlandet? Da vil vi anbefale deg å kombinere din norske utdannelse med ett semester eller to i utlandet (delstudier). Da får du det beste av to verdener; en norsk grad med en internasjonal dimensjon.

Andre fordeler ved et utenlandsopphold

• Språklige ferdigheter
    • Stadig flere arbeidsgivere verdsetter gode språkkunnskaper. Ved å reise utenlands kan du bli bedre i engelsk eller et annet fremmedspråk.
  • Faglig utvikling
    • Opphold ved et utenlandsk studiested gir deg mulighet til å spesialisere deg i andre emner enn de du finner i Norge. I tillegg vil forelesere og medstudenter bidra til å utvide din faglige horisont, og gi deg nye perspektiver som vil være nyttige både for deg og framtidige arbeidsgivere når du kommer tilbake.
  • Internasjonalt nettverk
    • Et utenlandsopphold kan gi deg en helt ny vennekrets og mange får venner for livet. Du vil få økt forståelse for og innblikk i andre kulturer og levemåter. Du lærer for alvor å stå på egne ben, samtidig som du får unike erfaringer for livet!
    • I tillegg vil du kunne bruke dette nettverket i jobb- eller forskningssamarbeid senere.
  • Økte karrieremuligheter
    • Bedrifter etterlyser internasjonal kompetanse i stadig høyere grad, og med et utenlandsopphold på CV’en kan du stille sterkere på arbeidsmarkedet. Dersom du sikter deg inn på en internasjonal karriere vil det også være en fordel å ha tatt deler av utdannelsen din utenfor Norge.
  • Gode stipendordninger
    • Å studere i utlandet er en berikende investering, og hos Lånekassen kan du søke om ekstra lån og stipend til oppholdet ditt. Studenter som reiser på utveksling i Norden eller Europa får egne tilleggsstipend.

Grip muligheten!

Kontantperson utveksling