Skriftlig eksamen

Skriftlig eksamen arrangeres på skolen under kontroll av eksamensvakt der det brukes en lockdown browser teknologi (BYOD - Bring Your Own Device). Det innebærer at studenter skal bruke egen PC/Mac. Ved bruk av lockdown browser blir tilgang til maskinens lokale ressurser eller internett blokkert under eksamen. I noen tilfeller gis det tilgang til noen eksterne kilder som tillatte hjelpemidler.

Studenter skal ha PC/Mac eller tilsvarende bærbart utstyr tilgjengelig for bruk i eksamensavviklingen. Studentene er selv ansvarlige for at de har lastet ned nødvendig programvare i forkant av eksamen.

Ved skriftlig eksamen på skolen kan det brukes to ulike vurderingsformer.

Enten en eksamen med hovedoppgave og kortsvar (3 av 5 kortsvar skal besvares), eller en oppgave med bare langsvar (én oppgave, eller to oppgaver som hver teller 50 %)

Hvilken vurderingsform som brukes angis i studieplanen. Skriftlig eksamen vurderes med gradert karakter A-F.

Romplassering og kandidatnummer blir publisert ca. 3-4 dager før eksamen på Studentweb

For å kunne gå opp til skriftlig eksamen må eventuelle eksamenskrav angitt i studieplanen være bestått.

Når du skal bruke egen datamaskin, må maskinen oppfylle noen krav for å kunne kjøre Safe Exam Browser (SEB) programvaren.

Operativsystem

• Windows 10 eller nyere (Safe Exam Browser 3.4.0, 3.4.1, 3.5.0)
  • MacOS 10.13 eller nyere (Safe Exam Browser 3.2.5)
  • Du må ha administratorrettigheter på maskinen for installasjon av Safe Exam Browser.
  • Linux, Android, iOS, ChromeOS er ikke støttet. Å kjøre Safe Exam Browser via VM er grunnlag for å bli tatt for juks under eksamen.

Det er alltid lurt å sørge for at maskinen din er oppdatert. Kjør en Windows-oppdatering / MacOS-oppdatering en dag eller to før eksamensdagen.

Nettleser

Det er viktig at du sjekker at maskinen din kan kobles opp mot skolens trådløse nettverk.

Inspera Assessment støtter de to siste stabile versjoner av følgende nettlesere:

• Google Chrome
  • Mozilla Firefox
  • Microsoft Edge
  • Apple Safari

Det anbefales at du installerer nye versjoner av nettlesere etterhvert som de blir tilgjengelige.

Brukernavn og passord

Pålogging til digital eksamen skjer med vanlig Feide-brukernavn og passord. Sjekk at du husker ditt passord i forkant av eksamensdagen. Dersom du kan logge deg på Canvas, er alt i orden.

Glemt passord: Klikk her (og klikk på knappen "Har du glemt passordet ditt"?)

Klargjør datamaskin før eksamen

I forkant av digitale skriftlige skoleeksamener må du ha lastet ned og installert Safe Exam Browser (SEB) på din datamaskin og gjerne ha gjennomført en demoeksamen.

Det er VIKTIG at du har nyeste versjon av SEB på din PC/Mac før eksamensgjennomføring.

Dersom du har gjennomført digital eksamen med SEB tidligere, men er usikker på om du til neste eksamen har nyeste versjon av SEB kan det være en god ide å slette gammel SEB-versjon og installere på nytt.

Last ned og installer sikker nettleser slik

• Logg på https://ahs.inspera.no med ditt brukernavn og passord.
  • Gå til fanen "Demoprøver", finn prøven "Demo - skriftlig skoleeksamen på campus med sikker nettleser", velg "Klikk her for å gjøre deg klar".
  • Les gjerne teksten i prøven, gå nederst i siden under overskriften "Jeg har ikke Safe Exam Browser installert", velg "Last ned", følg instruksjonene på skjermen.
  • Dersom du har SEB installert på maskinen din, bør du velge å erstatte denne med ny versjon dersom du er i tvil om du har nyeste versjon på maskinen.

Bruk "Demoeksamen" for å sjekke om du har gyldig versjon av sikker nettleser før HVER eksamen

• Logg på https://ahs.inspera.no med ditt brukernavn og passord.
  • Les gjerne teksten i prøven, husk SEB-passord for prøven (AHS123), gå til overskriften "Jeg har Safe Exam Browser installert", velg "Åpne prøve i Safe Exam Browser", følg instruksjonene på skjermen.
  • Dersom du i uken før eksamen kan gjennomføre og "levere" ("Lever nå") demoprøven, og så avslutte SEB uten feilmeldinger, er maskinen din klar til eksamen.

Din eksamen blir først synlig i Inspera 1-2 dager før eksamensdagen.

• Du finner romnummeret der du skal ha eksamen ca. 3-4 dager før eksamen på framsiden i Studentweb.
  • Husk å ta med gyldig legitimasjon med bilde (pass/førerkort/bankkort). Studentbevisappen eller digitalt førerkort blir ikke godkjent.
  • Møt frem senest 30 minutter før eksamensstart i det rommet du skal sitte på. Oppstilling av utstyr og pålogging skal være ferdig senest 15 minutter før eksamen starter.
  • Husk å ta med egen bærbar PC/Mac og lader.
  • Når du er kommet inn i eksamenslokalet kan du ikke forlate rommet.
  • Ved digital eksamen må du vente med å levere til du har kontaktet eksamensvakten.
  • All bruk av mobiltelefoner, smartklokker og annen elektronikk er FORBUDT under eksamensavviklingen.
  • Ransler, vesker, mobiltelefoner, smartklokker og yttertøy skal plasseres fremme i lokalet.
  • Kandidaten skal ikke ha annet enn skrivesaker, legitimasjon og mat på plassen sin. Legitimasjonen skal legge fremme hele eksamenstiden.

Eksamensbesvarelsen din lagres jevnlig til en server og krever nettilgang gjennom hele eksamen. Programvaren lagrer også en lokal kopi av besvarelsen, i tilfelle det skulle oppstå nettverksproblemer.

Dersom noe skulle skje med din PC, eller med strøm/nettilgang på eksamensdagen, har vi IT-støtte som hjelper til for å løse problemene. Dersom din PC slutter å fungere, vil IT-støtten skaffe til veie nytt utstyr, slik at du får gjennomført eksamenen din. Hvis det tar tid å løse problemet, vil du kunne få tilleggstid tilsvarende den tiden du har mistet.

Husk å avslutte Safe Exam Browser når du er ferdig med eksamen, før du forlater eksamenlokalet.