Gå til innhold
PSY304 Anvendt metode

PSY304 Anvendt metode

Kode

PSY304

Undervisningssemester

Vår

Studiepoeng

10

Studiested

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet PSY304 Anvendt metode er et obligatorisk fordypningsemne i Bachelor i psykologi ved AHS. Fordypningen skal til sammen utgjøre minst 140 studiepoeng.



Årsstudium i psykologi eller tilsvarende etter godkjenning, og fordypning (minst 20 poeng) i psykologi, inkludert PSY303 Fordypning i forskningsmetoder, eller tilsvarende.

Kunnskapsmål

Kandidaten...

  • Kjenner til strukturelle, metodiske og etiske krav til en bacheloroppgave.
  • Kjenner til etiske retningslinjer for innsamling av empiri og behandling av persondata.
  • Har bred kunnskap om sentrale tilnærminger, teorier og metoder som er relevante for en selvvalgt psykologisk problemstilling.
  • Kan gjøre rede for og framvise forståelse av tolkning og bruk av relevante statistiske analyser.
     

Ferdighetsmål

Kandidaten...

  • Kan anvende faglig og metodisk kunnskap i utformingen av et gjennomførbart og relevant bachelorprosjekt.
  • Kan finne, vurdere og sammenstille faglitteratur som skal belyse egen problemstilling.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse, førforståelse og tilnærming, og justere under veiledning.
     

Generell kompetanse

Kandidaten...

  • Har innsikt i faglige og etiske problemstillinger knyttet til et studentforskningsprosjekt.
  • Kan planlegge et selvstendig faglig prosjekt, og gjennomføre nødvendige arbeidsoppgaver i å utvikle en prosjektbeskrivelse, i dialog og samarbeid med andre.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre studenter og bidra i felles faglige og metodiske diskusjoner.

Undervisningen tilbys som et intensivkurs i begynnelsen av siste semester av bachelorløpet, hvor hovedmålet er at studenten planlegger sitt bachelorprosjekt (PSY305). Intensivkurset krever aktiv deltakelse, og består av arbeidsøkter der studenten fortløpende jobber med å utvikle sitt eget prosjekt, diskutere det i grupper og skrive refleksjonsnotater.

  • Utvikle problemstilling
  • Vurdere og velge metoder
  • Forskningsetiske vurderinger for eget prosjekt
  • Forberede prosjekt og søke godkjenninger (NSD)

Søke og vurdere litteratur til bacheloroppgaven.

Må fullføres: Obligatorisk deltakelse (minimum 75% fremmøte i seminartimer), veiledning og innleveringer.

Eksamen i faget er en mappeinnlevering, hvor følgende elementer inngår:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven (3000 ord), som inkluderer problemstilling, metodevalg, forskningsetikk og litteraturliste med forklaring av søkemetode og redegjørelse for litteraturvalg.
  • Innsendt databehandlingsplan og meldeskjema/søknad til NSD for personvernvurdering, eller notat med begrunnelse for hvorfor prosjektet ikke krever slik databehandlingsplan og søknad.
  • Innleveringen vurderes til bestått/ikke bestått. Studenten gis fortløpende tilbakemeldinger for å kunne forbedre og utvikle bachelorprosjektet videre.

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter AHS's egne gjeldende retningslinjer.

  • NESH (2016/sist oppdaterte versjon): Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Oslo: Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora. https://www.etikkom.no/forskningsetiske-retningslinjer/samfunnsvitenskap-jus-og-humaniora/ (44 s.)
  • Rognsaa, Aage (2016): Bacheloroppgaven: skriveråd og regler for utformingen. Oslo: Universitetsforlaget. (184 s.)
  • Field, A (2018) Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5. utg. LA: Sage Publications. ISBN 9781526419521 (Utdrag fra kap2-7, 8-10; ca 200 sider).

Selvvalgt pensum tilpasset bachelorprosjekt, min. 500 sider. Skal godkjennes av faglærer/veileder.