Gå til innhold
PSY304 Anvendt metode

PSY304 Anvendt metode

Kode

PSY304

Undervisningssemester

Vår

Studiepoeng

10

Studiested

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet PSY304 Anvendt metode er et obligatorisk fordypningsemne i Bachelor i psykologi ved AHS. Fordypningen skal til sammen utgjøre minst 130 studiepoeng.



Årsstudium i psykologi eller tilsvarende etter godkjenning, og fordypning (minst 20 poeng) i psykologi, inkludert PSY303 Fordypning i forskningsmetoder, eller tilsvarende.

Kunnskapsmål

Kandidaten…

  • Kjenner til strukturelle, metodiske og etiske krav til en bacheloroppgave.
  • Kjenner til etiske retningslinjer for innsamling av empiri og behandling av persondata.
  • Har bred kunnskap om sentrale tilnærminger, teorier og metoder som er relevante for en selvvalgt psykologisk problemstilling.
  • Kan gjøre rede for og framvise forståelse av tolkning og bruk av relevante statistiske analyser.

Ferdighetsmål

Kandidaten…

  • Kan anvende faglig og metodisk kunnskap i utformingen av et gjennomførbart og relevant bachelorprosjekt.
  • Kan finne, vurdere og sammenstille faglitteratur som skal belyse egen problemstilling.
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse, førforståelse og tilnærming, og justere under veiledning.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • Har innsikt i faglige og etiske problemstillinger knyttet til et studentforskningsprosjekt.
  • Kan planlegge et selvstendig faglig prosjekt, og gjennomføre nødvendige arbeidsoppgaver i å utvikle en prosjektbeskrivelse, i dialog og samarbeid med andre.
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre studenter og bidra i felles faglige og metodiske diskusjoner.

Undervisningen tilbys som et intensivkurs i begynnelsen av siste semester av bachelorløpet (januar måned), hvor hovedmålet er at studenten planlegger sitt bachelorprosjekt (PSY305). Intensivkurset består av arbeidsøkter der studenten fortløpende jobber med å utvikle sitt eget prosjekt, diskutere det i grupper og skrive refleksjonsnotater. I intensivkurset jobber studentene med å:

  • Utvikle problemstilling
  • Vurdere og velge metoder
  • Gjøre forskningsetiske vurderinger for eget prosjekt
  • Ivareta forskningsetikk og personvern innenfor rammen av nødvendige godkjenninger (NSD) for empiriske prosjekter, oftest i form av fellesmeldingSøke og vurdere litteratur til bacheloroppgaven

Forventet arbeidsomfang

Intensivkurset krever aktiv deltakelse, og gjennomføres hovedsakelig i januar. Se studieprogrammets innledende presentasjon (pdf) for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

For å få vurdert eksamen, må følgende elementer være fullført og bestått:

  • Obligatorisk deltakelse (minimum 75% fremmøte) i seminartimene
  • Veiledning på prosjektbeskrivelsen
  • Ukentlige innleveringer om status for prosjekt

Vurdering/eksamen
Eksamen i faget er en mappeinnlevering, hvor følgende elementer inngår:

  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven (2500 ord), som inkluderer problemstilling, metodevalg, forskningsetikk og litteraturliste med forklaring av søkemetode og redegjørelse for litteraturvalg.
  • Forskningsetisk notat som viser informasjonsskriv og ivaretakelse av personvern (NSD), eller kort notat med begrunnelse for hvorfor prosjektet ikke krever dette.

Innleveringene vurderes til bestått/ikke bestått. Studenten gis fortløpende tilbakemeldinger for å kunne forbedre og utvikle bachelorprosjektet videre.

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter AHS's egne gjeldende retningslinjer.

  • NESH (2021/sist oppdaterte versjon). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora. Tilgjengelig på nett. (44 s.)
  • Stuvøy, Ingvill, Gunhild Tøndel og Aksel H. Tjora (2021). En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm akademisk. (ca. 270 s.)
  • Rognsaa, Aage (2016). Bacheloroppgaven: skriveråd og regler for utformingen. Universitetsforlaget. (184 s.)
  • Selvvalgt pensum tilpasset bachelorprosjekt, min. 300 sider.