Gå til innhold
PSY303 Fordypning i forskningsmetoder

PSY303 Fordypning i forskningsmetoder

Kode

PSY303

Undervisningssemester

Høst

Studiepoeng

10

Studiested

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet PSY303 Fordypning i forskningsmetoder er et obligatorisk fordypningsemne i Bachelor i psykologi ved AHS. Fordypningen skal til sammen utgjøre minst 130 studiepoeng.



Årsstudium i psykologi eller tilsvarende etter godkjenning.

Kunnskapsmål

Kandidaten…

  • har bred kunnskap om kvalitative metoder og tilnærminger innenfor psykologien.
  • kjenner til kvantitative metoder i psykologien og statistiske grunnbegreper.
  • har kunnskap om litteratursøk og litteraturgjennomgang innenfor psykologien.
  • kan gjøre rede for debatter og utvikling innenfor psykologisk metode.

Ferdighetsmål

Kandidaten…

  • Kan anvende ulike metoder for spesifikke faglige temaer og problemstillinger, og gjøre rede for sine valg.
  • Kan finne, vurdere og sammenstille psykologisk faglitteratur i arbeid med konkrete case.
  • Kan reflektere over egen metodebruk og tilnærminger, og justere under veiledning.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • Kan utveksle metodekunnskap i praktisk utforsking og oppgaveløsning.
  • Har kunnskap om relevante metodiske og etiske problemstillinger.
  • Kan planlegge og gjennomføre metodiske oppgaver alene og som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Kan benytte fagstoff som problemstillinger og løsningsforslag både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer.
  • Kan utveksle synspunkter og forslag med andre studenter og fagfolk, og delta i metodiske, etiske og vitenskapsfilosofiske diskusjoner.

Emnet skal gi en fordypning i henholdsvis kvalitative, kvantitative og litteraturbaserte metoder. Det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike tilnærminger blir presentert, samt ulike konkrete metodiske verktøy.

Undervisningen vil gis i forelesningsform og i seminarer. I seminartimene vil de metodiske verktøyene anvendes på eksempler, med kasusarbeid, gruppearbeid og problembasert læring. Prosessen med å forberede egen bacheloroppgave begynner i dette faget, og fortsetter i PSY304 og PSY305.

Forventet arbeidsomfang

Semesteret løper fra august til desember. Se studieprogrammets innledende presentasjon for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

I emnet PSY303 Fordypning i forskningsmetoder benyttes følgende vurderingsform:

  • Mappeinnlevering. Det skal løses en kvalitativ oppgave, en kvantitativ oppgave, og en litteratursøksoppgave. Studentene vil jobbe med oppgavene i grupper under veiledning i seminartimene, og levere individuelle svar.
    Innleveringene gis bokstavkarakter A–F, og hver oppgave teller 1/3 hver for sluttkarakteren.

For å få vurdert eksamensoppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått: 

  • Minimum 75 % deltakelse i de obligatoriske seminartimene

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet etter AHS's egne gjeldende retningslinjer.

Kvalitativ fordypning

  • Repstad, Pål. (2024). Mellom nærhet og distanse, (5. utg.). Universitetsforlaget. (Kap 1, 3-6; 130 sider).
  • Kvale, Steinar og Brinkmann, Svend (2015). Det kvalitative forskningsintervju (3 utg.). Gyldendal akademisk. (Kap 3-4; 44 sider).
  • Braun, Virginia og Clarke, Victoria (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi:10.1191/1478088706qp063oa

Kvantitativ fordypning

  • Fekjær, Silje Bringsrud (2016) Statistikk i praksis. Gyldendal Akademiske. (111 sider)
  • Sørbøe Solbakken, Simen (2019) Statistikk for nybegynnere. Fagbokforlaget. ISBN 9788245023510 (Utdrag fra kap 1-6; ca 170 sider)

Litteratursøk

  • Persson, Mats (2021) Hvordan skrive en litteraturgjennomgang? En praktisk guide. Universitetsforlaget. (155 s.)