Gå til innhold
PSY232 Samfunnspsykologi og systemforståelse

PSY232 Samfunnspsykologi og systemforståelse

Kode

PSY232

Undervisningssemester

Høst

Studiepoeng

10

Studiested

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet PSY232 Samfunnspsykologi og systemforståelse er et emne som inngår i Bachelor i psykologi ved Ansgar Høyskole (AHS), og også utgjør 10 studiepoeng i årsstudium i Miljøterapi i et mangfoldig samfunn ved AHS.



Årsstudium i psykologi eller tilsvarende etter godkjenning.

Kunnskapsmål

Kandidaten…

  • Har kunnskap om hvordan menneskelig atferd kan forstås i et økologisk, samfunnspsykologisk perspektiv.
  • Har bred kunnskap om betingelser i samfunnet som påvirker menneskers liv og helse, og hva og hvem som påvirker disse betingelsene.
  • Kjenner til velferdssystemet og samfunnspsykologiens bidrag i en norsk kontekst, og har oppdatert systemforståelse og kunnskap om tverrfaglig og tverrsektoriell samhandling.
  • Kjenner til aktuell helse- og sosialpolitikk, minoriteters rettigheter og faglig relevante menneskerettigheter, og kan anvende denne kunnskapen i faglig sammenheng.

Ferdighetsmål

Kandidaten…

  • Kan anvende samfunnspsykologiske teorier og modeller ved å knytte dem til utfordringer i samfunnet.
  • Kan vurdere lokale levekårsutfordringer og finne oppdatert forskning om disse.
  • Kan reflektere over sammenhenger mellom levekår, utenforskap, utdanning, arbeid og helse, og kan vurdere denne kunnskapen for å bidra til god folkehelse og inkludering.
  • Kan reflektere over faglige og etiske dilemmaer i helsefremmende og forebyggende tiltak.

Generell kompetanse

Kandidaten…

  • Har innsikt i ulike forebyggende og helsefremmende tiltak ut fra samfunnspsykologiske perspektiver.
  • Har innsikt i psykologiens rolle i samfunnet og kan formidle hvordan psykologien kan bidra til å bedre menneskers liv, helse og fellesskap.
  • Kan planlegge og gjennomføre en skriveprosess om et samfunnspsykologisk tema, ved å formulere en problemstilling og jobbe faglig og selvstendig med å belyse og drøfte denne.

Samfunnspsykologisk arbeid sikter mot å forstå mennesket i sin sosiale kontekst, og fremme livskvalitet, deltakelse, tilhørighet og rettferdighet for den enkelte og befolkningen gjennom hele livsløpet. Kurset gir en innføring i samfunnspsykologien, som vektlegger sammenhengene mellom ulike systemnivåer: Individet, familien og samfunnet, lokalt og på makronivå.

Samfunnspsykologien søker å forstå betingelser i samfunnet som påvirker menneskers liv og helse, og påvirke disse betingelsene. Sentrale temaer blir fellesskap og utenforskap, salutogenese og sosial ulikhet i helse, og makt, avmakt og myndiggjøring. Dagsaktuelle temaer som å være ung i dag, teknologiens påvirkning og miljøkrise drøftes og belyses av faglige perspektiver. Kurset gir en innføring i det norske velferdssystemet og hvordan det jobbes med relevante forhold i kommuner, organisasjoner og tverrfaglig samarbeid. Hva er psykologiens bidrag inn i denne samhandlingen?

Forventet arbeidsomfang

Semesteret løper fra august til desember. Se studieprogrammets innledende presentasjon for beskrivelse av forventet arbeidsomfang.

I emnet PSY232 Samfunnspsykologi og systemforståelse benyttes følgende vurderingsform:

  • En seminaroppgave på 3500 ord (+/- 10 %) under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A-F.

For å få vurdert eksamen, må følgende elementer være fullført og bestått: 

  • Skriftlig emneprøve på 90 minutter med kortsvarsoppgaver fra pensum.
  • Minst 75 % deltagelse på obligatoriske seminartimer
  • Gjennomførte samarbeidsøvelser og presentasjoner i seminartimene
  • Innlevering av oppgaveutkast, med problemstilling og selvvalgt pensum
  • Godkjent veiledning med faglærer/veileder, og i gruppe ved behov
     

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Samfunnspsykologi

  • Jason, Leonard A.; Olya Glantsman; Jack F. O'Brien og Kaitlyn N. Ramian (red.) (2019): Introduction to Community Psychology. Pressbooks, åpen tilgang (hele boka unntatt kap. 13 og 16, ca. 300 s.) 
  • Gulbrandsen, Liv Mette (2017): Urie Bronfenbrenner: En økologisk utviklingsmodell, s. 51-72 i Liv Mette Gulbrandsen (red.): Oppvekst og psykologisk utvikling, 2. utgave. Universitetsforlaget (22 s)
  • Schuff, Hildegunn M. T. (2017). Det fellesskapte menneske. En drøfting av psykologiens individualistiske menneskesyn, s. 130-153 i Anne H. Balsnes (red.), Hva er nå et menneske? Tverrfaglige bidrag. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (20 s.).
  • Madsen, Ole Jacob, & Tilmann von Soest (2021). En plaget ungdomsgenerasjon? S. 207-230 i Ødegård, Guro og Willy Pedersen (red.): Ungdommen. Cappelen Damm Akademisk, åpen tilgang. (22 s.)
  • Seip, Hildegunn M. T., Kerlefsen, R. E., & Poulsen, G. A. K. (2023). Hjelpesamtaler gjennom skjermen – maktutjevnende psykisk helsehjelp? Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 20(4), 315–329. https://doi.org/10.18261/tph.20.4.10 (15 s.)
  • Slåttå, Linn (2022): Den økologiske krisen i psykologien. Tidsskrift for Norsk psykologforening, utg. 8/22. s. 720-725. (6 s.)

Systemforståelse 

  • Karlsson, Bengt og Marit Borg (2024): Psykisk helsearbeid: Medborgerskap, menneskerettigheter og økologi. Fagbokforlaget (160 sider)
  • Garsjø, Olav (2018): Forebyggende og helsefremmende arbeid. Fra individ- til systemorientert tenkning og praksis. Gyldendal. Kap. 1, 4-5, 8 og 15 (88 sider)
  • Lauveng, Arnhild (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Det landskapet vi er mennesker i. Universitetsforlaget. (kap. 3, 5-6 og 12-13, ca. 70 s.)
  • Opptrappingsplan for psykisk helse 2023-2033 (Meld St. 23, 2022-23). Innledning, s. 6-18 (12 s.). Tilgjengelig fra regjeringen.no
  • Barne- og familiedepartementet (2023): En barndom for livet. Økt tilhørighet, mestring og læring for barn i fattige familier. Hovedkonklusjon og innledning, s. 9-18 (10 s.). Tilgjengelig fra regjeringen.no
  • Boyle, Mary og Lucy Johnstone (2024): En enkel innføring i makt-trussel-mening-rammeverket. Et alternativ til psykiatrisk diagnostikk. Kap. 2-3 (25 sider). Fagbokforlaget.
  • Madsen, Ole Jacob (2017): Diagnosenes makt over sinnene: refleksjoner om diagnoser og diagnosekritikkens mangler. S. 25–41, i Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol.14 (1), https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2017-01-04 (17 sider)

Totalt ca. 770 sider