Kurset Personlighets- og sosialpsykologi skal gi studentene en grunnleggende innføring i både personlighetspsykologi og sosialpsykologi som fagområde. Sentrale emner i begge fagfelt belyses med ulike klassiske og moderne teoretiske bidrag og anvendelsesområder slik at du sitter igjen med en grundig og oppdatert forståelse av disse fagområdene i psykologi. Det vil også legges vekt på hvordan fagperspektivene både utfyller og står i kontrast til hverandre. Denne vinklingen gir en særegen mulighet til kritisk drøfting av og refleksjon over spenningene, kontrastene, utfordringene, mangfoldet og potensialet til psykologi som fagfelt generelt. Undervisningen i sosialpsykologi vil ha hovedfokus på emnene sosial tenkning, sosial påvirkning og sosiale relasjoner. I personlighetspsykologi vil undervisningen omfatte hva menes med personlighet og personlighetsteorier, individuelle ulikheter, personlighetspsykologiens teorisystemer, selvet/identitet og kultur og personlighet.
Dette undervises parallelt med PSY122 Biologisk, kognitiv og utviklingspsykologi og Ex.phil. I forelesningene og seminararbeidet vil det aktivt jobbes med å trekke veksler på denne kombinasjonen av fag. Synergien mellom innføringene i disse fagområdene åpner opp for en spennende utforskning og refleksjon rundt spørsmål som “hva er et menneske?”, “hva gjør meg til meg?”, “er vi mer enn de biologiske prosessene i kroppen?”, og “hvilke implikasjoner har slike spørsmål og deres svar for forståelsen av psykologi som fagfelt, både teoretisk, empirisk og anvendt?”. Denne faglige refleksjonen omkring både teoretiske og praktiske problemstillinger i psykologien som vitenskap, samt fokus på å utvikle din evne til faglig formidling, er noe av den særegne vektingen som kjennetegner psykologifaget ved Ansgar høyskole.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, obligatoriske seminarer og nettbasert undervisningsmateriell (Canvas). I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og muntlige presentasjoner, kan det også benyttes læringsaktiviteter som prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I det første året vektlegges studieteknikk, skriftlig fremstillingsferdigheter og analytiske ferdigheter. Dette legger grunnlaget for å bli en kompetent fagperson og fagformidler. I seminartimene settes fagstoffet fra pensum inn i et dagsaktuelt og et anvendt perspektiv for å øke forståelsen av stoffet, evnen til refleksjon og samfunnsengasjementet.
Forelesningene har et omfang på 48 undervisningstimer i semesteret, og seminaret et omfang på inntil 12 undervisningstimer i semesteret. Semesteret løper fra januar til mai. Det er beregnet 9 timer i uka på eget arbeid og kollokviegrupper i løpet av semesteret på dette kurset. Dersom man tar 30 studiepoeng i semesteret er arbeidsbelastningen 27 timer selvstudium og kollokvier i uka. Dette er et fulltidsstudium