Kurset gir en innføring i biologisk, kognitiv og utviklingspsykologi. Det skal gi en oversikt over de ulike måtene å tilnærme seg psykologiens gjenstandsfelt med fokus på mennesket - vår atferd, mentale prosesser og utvikling. Kurset gir en innføring i det biologiske grunnlaget for menneskets atferd og bevissthet. Du vil få kjennskap til sentrale nevrobiologiske prinsipper involvert i prosesser som omfatter viktige psykologiske tema som for eksempel sansing og persepsjon, motivasjon, emosjoner, hukommelse, språk, søvn og mentale lidelser. Temaene vil bli relatert til kunnskap fra kognitiv psykologi. Det vil ta for seg hele forløpet av menneskelig erkjennelse fra oppmerksomhet, sansing, persepsjon, handling, språklige prosesser, problemløsning og tenkning til læring og hukommelse. Målet med undervisningen er å gi deg kjennskap til de viktigste begreper, temaer, problemstillinger og empiriske forskningsfunn innen moderne kognitiv teori, både når det gjelder hvordan vi tar imot, tolker, bearbeider, bevarer og bruker informasjon. Dessuten vil kurset gi deg en innføring i ulike metoder som benyttes innenfor forskningsområdet biologisk psykologi.
Fagområdene biologisk og kognitiv psykologi komplementeres med en innføring i utviklingspsykologi. Det gir deg en oversikt over menneskets utvikling fra befruktning, gjennom barneårene, ungdomstiden og voksen alder. Målet med undervisningen er å gi deg innsyn i utviklingspsykologiske teorier og forståelse for utvikling som en helhetlig prosess. Videre gir undervisningen studentene innsikt i metoder som benyttes innen utviklingspsykologien. I tillegg til å gi en dypere og oppdatert forståelse av de tre fagfeltene i psykologi, representerer PSY122 en moderne nevrovitenskapelig tilnærming til psykologiens gjenstandsfelt.
PSY122 undervises parallelt med PSY123 Personlighets- og sosialpsykologi og Ex.phil. I forelesningene og seminararbeidet vil det aktivt jobbes med å trekke veksler på denne kombinasjonen av fag. Synergien mellom innføringene i disse fagområdene åpner opp for en spennende utforskning og refleksjon rundt spørsmål som “hva er et menneske?”, “hva gjør meg til meg?”, “er vi mer enn de biologiske prosessene i kroppen?”, og “hvilke implikasjoner har slike spørsmål og deres svar for forståelsen av psykologi som fagfelt, både teoretisk, empirisk og anvendt?”. Denne faglige refleksjonen omkring både teoretiske og praktiske problemstillinger i psykologien som vitenskap, samt fokus på å utvikle din evne til faglig formidling, er noe av den særegne vektingen som kjennetegner psykologifaget ved Ansgar høyskole.
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, obligatoriske seminarer og nettbasert undervisningsmateriell (Canvas). I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og muntlige presentasjoner, kan det også benyttes læringsaktiviteter som prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I det første året vektlegges studieteknikk, skriftlig fremstillingsferdigheter og analytiske ferdigheter. Dette legger grunnlaget for å bli en kompetent fagperson og fagformidler. I seminartimene settes fagstoffet fra pensum inn i et dagsaktuelt og et anvendt perspektiv for å øke forståelsen av stoffet, evnen til refleksjon og samfunnsengasjementet.
Forelesningene har et omfang på 48 undervisningstimer i løpet av semesteret, og seminaret har et omfang på inntil 12 undervisningstimer i løpet av semesteret. Terminen løper fra januar til mai. Det er beregnet 9 timer i uka på eget arbeid og kollokviegrupper i løpet av semesteret på dette kurset. Om man tar 30 studiepoeng i semesteret er arbeidsbelastningen 27 timer selvstudium og kollokvier i uka. Dette er et fulltidsstudium.