Utdanning og studieprogram som er relevante for samfunnets og arbeidslivets behov og som oppfyller skolens visjon og formål.
Høyskolens utdanningsportefølje og tilhørende studieprogram utvikles i tråd med krav i lov og forskrift, og rettigheter og plikter AHS har som akkreditert høyskole. De ulike studieprogrammene skal utvikles gjennom evaluering og revidering slik at de er oppdaterte og møter både studenters og samfunnets behov.
Kvalitetsarbeidet skal sikre at AHS har utdanninger og studieprogram som er godt fundert i skolens strategi, har god relevans og høy kvalitet.
Høy søkning til studier, god gjennomstrømming i studiene og studenter som etter utdanning går videre til arbeidsliv eller videre utdanning.
AHS har hatt økning i både søkere og studenter i de siste 10 årene, men det er fremdeles plass til flere studenter på de fleste studieprogrammer.
Ansgar Høyskole har som mål å øke gjennomstrømningen ved at studentene fullfører studieprogram på normert tid og at strykprosenten er i tråd med snittet for sektoren.
Høyskolen har som mål å tilby relevante utdanninger – som utdanner kunnskapsrike, relasjonsorienterte og engasjerte mennesker til arbeid og tjeneste i kirke, kultur og samfunn.
Undervisning og studieopplegg som gir høyt læringsutbytte, og god studentgjennomstrømning.
De to elementene faglig og pedagogisk er likeverdige i arbeidet med undervisning av høy kvalitet. Undervisningen skal være forskningsbasert og være i kontakt med ny forskning på fagfeltet. Undervisningens pedagogikk skal være variert og i tråd med emnets læringsmål.
Gjennom utvikling av ansattes kompetanse og et godt system for evaluering kan høyskolen levere både undervisning og veiledning av høy kvalitet. Studieprogrammene skal gjennomgå både intern og ekstern evaluering for å sikre at de oppfyller både studieplanenes intensjoner og krav og retningslinjer til studieplaner. Ekstern evaluering gjøres normalt hvert 5. år, og alle studieprogrammer gjennomgår en årlig evaluering i forbindelse med utarbeidelse av årsrapport om utdanningskvalitet.
Kvalitetsarbeidet skal sikre at undervisning og veiledning er av høy kvalitet og gir gode resultater.
Studier som gir studenter gode arbeidsmuligheter.
Bachelor- og masterstudier ved Ansgar gir ikke profesjonstittel, men de bygger kompetanse. Studiene skal være profesjonsrettet og studentene skal ha god kontakt med praksisfeltet gjennom studiet.