Rammekvalitet

Rammekvalitet ved Ansgar høyskole omfatter seks hovedområder:

1. Fysiske fasiliteter
  2. Infrastruktur
  3. Klima og miljø
  4. IT og digitalisering
  5. Bibliotekstjenester
  6. Læringsmiljø

Rammekvaliteten skal sikre at høyskolen når følgende målsetninger:

• Eiendom og bygningsmasse som legger til rette for skoledriften
  • Fysisk og digital infrastruktur som støtter et godt læringsmiljø
  • IT-systemer og digitale ressurser som gir både ansatte og studenter gode, stabile og sikre arbeidsforhold
  • En studieadministrasjon som støtter, utvikler og bidrar til god utdanningskvalitet
  • Bibliotektilbud av høy kvalitet
  • Et fysisk og psykisk læringsmiljø som ivaretar studenters helse og sikkerhet, og fremmer utvikling og læring
  • Studieveiledning som støtter arbeidet med god utdanningskvalitet og gir høy gjennomstrømming
  • Et velferdstilbud som fremmer menneskelig, sosial og åndelig utvikling

I arbeidet med å sikre god rammekvalitet er det definert noen sentrale kvalitetsmål:

• Fysiske rammer og fasiliteter som er funksjonelle, legger til rette for godt læringsmiljø og oppfyller krav og forskrifter
  • En studieadministrasjon som betjener både studenter og ansatte på en god måte - basert på heldigitale løsninger
  • Et læringsmiljø preget av kunnskap, relasjoner og engasjement
  • Et velferdstilbud som studentene benytter seg av
  • God og kontinuerlig virksomhet i studentråd og læringsmiljøutvalg
  • IT- tjenester som er driftssikre og har et godt sikkerhetsnivå
  • Videreføre digitalisering av administrasjon, undervisning og forskning

I arbeidet med rammekvalitet er ROS-analyser, årsrapport fra studentråd, læringsmiljøutvalg og studentombud, og data fra studentundersøkelser viktige datakilder. Gjennom disse kan høyskolen evaluere sitt arbeid og sette seg nye målsettinger.

I arbeidet med rammekvalitet er det noen særlig viktige oppgaver:

• Forvalte og utvikle campus slik at den legger til rette for vekst, og fremmer skole og utdanning
  • Utvikle IT og digitale tjenester som bidrar til faglig og pedagogisk utvikling
  • Utvikle programvaretilbudet slik at det legger til rette for utdanning og forskning
  • Utvikle kvalitetsarbeidet slik at det er kvalitet i alle ledd av organisasjon og virksomhet
  • Utvikle en god og profesjonell studieadministrasjon og studieveiledning
  • Videreutvikle både fysiske og digitale bibliotekstjenester
  • Sikre drift og kontinuitet i studentrådet og læringsmiljøutvalget

Fysiske rammer og fasiliteter skal legge til rette for skoledrift og et godt fysisk arbeids- og læringsmiljø. Høyskolens campus og fasiliteter skal utvikles slik at de gir rom for at skoleaktiviteten kan utvikle seg og vokse. Dette skal gi gode og trygge rammer for arbeids- og skolehverdagen.

Et godt læringsmiljø preget av kunnskap, relasjoner og engasjement hvor studentene bidrar aktivt til utvikling og forbedring.

UHR-loven løfter frem læringsmiljø som et eget punkt og legger vekt på at høyskolens styre har et særskilt ansvar for at det fysiske og psykiske arbeidsmiljø er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studentenes helse, sikkerhet og velferd.  Høyskolen må sikre at studenten er med i både utvikling og evaluering av læringsmiljøet.

Kvalitetsarbeidet skal sikre at både fysisk og psykisk læringsmiljø ivaretas i tråd med UHR- lovens bestemmelse.

En studieadministrasjon som støtter, utvikler og bidrar til god studie- og undervisningskvalitet.

Studieadministrasjonen består av mange støttefunksjoner for studie- og undervisningskvaliteten. Arbeidet med opptak, studieveiledning, utdanningsplaner, digitale undervisningsressurser, eksamen, evaluering og vitnemål er sentrale elementer. Studieadministrasjonen har en viktig oppgave i å gi både søkere, studenter og ansatte relevant informasjon om de ulike delene av studiene og studiehverdagen. Studieadministrasjonen bistår også faglig personale med evalueringsarbeidet. I studieadministrasjonen er digitalisering og digital kompetanse avgjørende for å nå strategiske målsetninger.

Studieveiledning

Studentenes behov for studieveiledning strekker seg over et vidt spekter og således er oppgavene i studieveiledningen også svært varierte. Studieveiledning har jo studenten i fokus og en arbeider ut fra skolens verdier – kunnskap, relasjoner og engasjement.

Velferdstilbud

Å være student er mer enn forelesning, studier og eksamen, det favner hele livet. Ansgar høyskole skal ha et helhetlig velferdstilbud for alle studenter. I velferdstilbudet skal både fysiske, sosiale og åndelige behov bli møtt. Studentene ved Ansgar er alle medlem av Studentsamskipnaden i Agder og har gode fasiliteter gjennom dette.  På campus er det flere tiltak som bidrar til god studentvelferd. Fadderordning ved oppstart, fortellgrupper, morgensamling og Gerdas kafé er sentrale satsningsområder.

Digitale tjenester; infrastruktur, maskinvare og programvare som støtter skoledriften og gir rom for utvikling.

En sikker og god skoledrift er avhengig av gode digitale løsninger som kan ivareta hele arbeidsflyten i ulike prosesser og arbeidsrutiner. Digitalisering og gode digitale verktøy er en forutsetning for en sikker og effektiv skoledrift både for ansatte og studenter, og høyskolen må utvikle sitt tilbud slik at det møter krav til brukervennlighet, effektivitet og sikkerhet.

Kvalitetsarbeidet skal sikre at høyskolen har digitale ressurser som er sikre, effektive og brukervennlige.