Emnet MUS342 Bransjekunnskap og entreprenørskap II bygger videre på MUS244 Bransjekunnskap og entreprenørskap I og vil gi dybdekunnskap i musikkbransjens struktur og organisering fra ulike perspektiver, hovedaktører, støtteordninger, økonomi, etikk og lovgivning om opphavsrett. Emnet vil gi studenten teoretisk og praktisk kunnskap om kulturelt entreprenørskap og vil søke å utvikle studentens ferdigheter med hensyn til egen karriere.
Målet er å sette studenten i stand til å kunne orientere seg i dette landskapet, slik at forutsetningene for å lykkes som arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende blir best mulig. Emnet består av to kurs.
I kurset Bransjekunnskap II skal studenten utvikle kunnskap om musikkbransjens historie, struktur og hovedaktører. Kurset gir i tillegg en innføring i lover og regler, etikk og profesjonalitet. Undervisningen gis som forelesninger, mange med aktører fra ulike musikkbransjegrener.
I kurset Entreprenørskap II skal studenten utvikle kunnskap om grunnleggende økonomi og lovgivning rundt kulturell entreprenørvirksomhet. Studenten skal arbeide med utvikling av individuell karriereplan.
Undervisningen gis som forelesninger og seminartimer. Studentaktive læringsformer som gruppearbeid og selvstendig arbeid benyttes. Læringsaktiviteter omfatter prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning.
All undervisning i emnet er obligatorisk.