MUS142 Samspill

Hånes, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet MUS142 Samspill utgjør 5 studiepoeng av årsstudiet i musikk og er en integrert del av våre ulike bachelorprogram i musikk.

I emnet Samspill arbeides det med ulike samspillsituasjoner. Sammenhengen mellom planlegging, logistikk, innstudering og gjennomføring av musikalske prosjekter er i fokus. Studentene utfordres til å jobbe med ulike stiltrekk i de rytmiske sjangrene. Kreativt arbeid gjennom musikalsk samarbeid gir studenten kunnskap på flere felt i tillegg til å utvikle gode arbeids- og øvingsrutiner.

Kunnskapsmål

Kandidaten...

• Kjenner til sentrale instrumenters ulike roller i ulike populærmusikalske sjangre.
  • Har kunnskap om ulike former og formkonsepter for musikk.
  • Kjenner til et grunnleggende begrepsapparat omkring samspill i band og/eller vokalensemble.

Ferdighetsmål

Kandidaten...

• Kan beherske fremføring og formidling av musikk i samarbeid med andre.
  • Kan beherske grunnleggende teknikker for hovedinstrument i samspill med andre.
  • Kan beherske metoder for effektiv innstudering av musikk.

Generell kompetanse

Kandidaten...

• Kan planlegge og gjennomføre samspillsprosjekter sammen med andre.
  • Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor innstuderingsmetoder.

Undervisningen vil bli gitt i form av obligatoriske seminarer. I tilknytning til seminarundervisningen, hvor det er fokus på studentaktive læringsformer som gruppearbeid og musikalske fremførelser, vil det også benyttes læringsaktiviteter som for eksempel prosjektarbeid, kollokvier og lærerveiledning. I det første året vektlegges studieteknikk, muntlige fremstillingsferdigheter og grunnleggende innstuderingsmetoder. Dette legger grunnlaget for å bli en god utøver og faglig formidler.

I seminartimene Samspill arbeides det med ulike samspillsituasjoner. Sammenhengen mellom planlegging, logistikk, innstudering og gjennomføring av musikalske prosjekter er i fokus. Studentene utfordres til å jobbe med ulike stiltrekk i de rytmiske sjangrene. Kreativt arbeid gjennom musikalsk samarbeid gir studenten kunnskap på flere felt i tillegg til å utvikle gode arbeids- og øvingsrutiner.

Forventet arbeidsomfang

Emnet MUS142 Samspill utgjør 5 studiepoeng og går over to semester. Ifølge Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring skal et studieår ha et arbeidsomfang på mellom 1500 og 1800 timer, hvilket betyr 125-150 arbeidstimer for et emne på 5 studiepoeng.

For å få vurdert eksamen må følgende elementer være fullført og bestått:

• Minimum 75% aktiv deltakelse i seminarundervisningen i både del 1 og del 2.

Vurdering/eksamen

• Del 1 (Høst): Samspillskonsert på 15-20 minutter, vurderes bestått/ikke bestått.
  • Del 2 (Vår): Samspillskonsert på 15-20 minutter, vurderes bestått/ikke bestått.

Både del 1 og del 2 må være bestått for å få godkjent emnet.

Det vil bli avholdt evaluering av emnets forelesninger og seminarer i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Digitalt kompendium fra faglærer.