Emnet skal gi studentene innsikt i hvordan begrepet relasjonell ledelse benyttes i teori og praksis. Emnet gir kunnskap om betydningen av empati, omsorg og samspill i lederskapsrelasjoner innen menighet og kristent arbeid, basert på teologisk og psykologisk innsikt og erfaring. Relasjonsledelse innebærer også lærdom knyttet til mentoring, veiledning og en grenseoppgang mellom omsorg og sjelesorg.
Emnet avholdes med en ukes intensiv undervisning, med forelesninger, dialoger og samtaler, samt en eller to ettermiddags- eller kveldssamlinger.
Studentene skal, før undervisningen begynner, skrive to refleksjonsnotater innenfor emnets tematikk. Refleksjonsnotatene skal utarbeides etter en nærmere angitt mal.
Arbeidsformer når det ikke gis full undervisningsuke
Kurset tilbys som et lesekurs uten undervisning, men med flere obligatoriske innleveringer i stedet for obligatorisk oppmøte. Kurset har da følgende obligatoriske innleveringer etter oppgitt mal:
- Tre bokrapporter
- Ett refleksjonsnotat