KOM101 Kommunikasjon

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet KOM101 Kommunikasjon (10sp) er et fellesemne på Ansgar Høyskole, som kan inngå i de ulike studieprogrammene Bachelor i psykologi, interkulturelle relasjoner, musikk eller teologi ved AHS.

Emnet gir en innføring i sentrale teorier og forskning omkring menneskelig kommunikasjon, og trening i å anvende denne kunnskapen i samarbeid og formidling. Undervisningen fordrer aktiv deltakelse.

Kunnskapsmål

• Har kunnskap om forskjellige kommunikasjonsteorier og -modeller
  • Kjenner til psykologiske verktøy som brukes i samtaler, presentasjoner og andre former for kommunikasjon
  • Har kunnskap om roller, relasjoner og typiske konflikter
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og konfliktløsning

Ferdighetsmål

• Kan anvende ulike kommunikasjonsmodeller
  • Kan reflektere over gruppedynamiske spørsmål
  • Kan reflektere over viktigheten av å lytte aktivt og gi tilbakemelding
  • Kan tilpasse formidlingen av et budskap til kontekst og målgruppe
  • Kan anvende psykologiske teorier til å drøfte relasjoner og konflikter, makt og definisjonsmakt
  • Kan reflektere over utfordringer og muligheter i møter mellom mennesker fra ulike kulturer

Generell kompetanse

• Har innsikt i kommunikasjon som kulturelt fenomen
  • Kan reflektere over egne kommunikasjonsvaner, kultur og holdninger til andre mennesker
  • Kan vise respekt og åpenhet i møte med mennesker med ulik bakgrunn og ulike meninger
  • Kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer om betydningen av kommunikasjon for menneskelig samhandling, og bidra til refleksjon og utvikling av god praksis
  • Har innsikt i profesjonsutøverens ansvar i kommunikasjon med brukere, og for å forstå deres kontekst

Emnet kommunikasjon (10sp) gir en innføring i sentrale teorier og forskning omkring menneskelig kommunikasjon. Kurset tar for seg betydningen av verbal og nonverbal kommunikasjon, kontekst og interkulturell kommunikasjon, og kommunikasjon på ulike nivåer, som i parforhold, i grupper og i formidlingssituasjoner. Relevante konsepter og kommunikative verktøy gjennomgås.

Samtidig får studentene anledning til å reflektere over erfaringer og delta i praktiske øvelser. Hver student får prøve ut ulike situasjoner og roller.

Formidlingsoppgaven som er en del av eksamen forberedes gjennom gruppearbeid. I timene blir studentene gjort kjent med forskjellige presentasjonsteknikker og virkemidler, samt verktøy for refleksjon omkring gruppeprosessen. Tema for presentasjonen kan tilpasses studentenes øvrige studieprogram.

• 15 min individuell muntlig eksamen. Eksamen vurderes med bokstavkarakterer (A-F).
  • Praktisk formidlingsoppgave i grupper, som vurderes med bokstavkarakterer (A-F)

Muntlig eksamen teller 70 % og praktisk eksamen teller 30 % av samlet karakter i faget. For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være fullført:

• Minimum 75% oppmøte i undervisning, inkludert aktiv deltakelse i gruppearbeid
  • Beståtte arbeidskrav underveis i undervisningsperioden, gitt av faglærer i forbindelse med undervisningen, eksempelvis portprøver fra pensum og kritiske vurderinger av kommunikasjonsmateriell (f.eks. reklame, foredrag eller nettsider) med hverandrevurdering

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Jensen, Per og Inger Ulleberg: Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. Gyldendal akademisk 2019. (utvalgte sider)
  • Deardorff, Darla K. Manual for developing intercultural competencies: Story circles. Routledge, UNESCO 2020. ISBN: 978-92-3-100331-8 (UNESCO), 978-0-367-19997-5 (Routledge) Tilgjengelig på nett fra UNESCO på flere språk. (101 s.)
  • Holtskog, Vibeke: Formidling som funker. Universitetsforlaget 2018 (192 s.)
  • Utvalgte artikler og diskusjonsstoff som gjøres tilgjengelig i digital læringsplattform

Totalt ca. 600 sider.