Gå til innhold
KOM101 Kommunikasjon

KOM101 Kommunikasjon

Kode

KOM101

Undervisningssemester

Høst

Studiepoeng

10

Studiested

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet KOM101 Kommunikasjon (10sp) er et fellesemne på Ansgar Høyskole, som kan inngå i de ulike studieprogrammene Bachelor i psykologi, interkulturelle relasjoner, musikk eller teologi ved AHS.

Emnet gir en innføring i sentrale teorier og forskning omkring menneskelig kommunikasjon, og trening i å anvende denne kunnskapen i samarbeid og formidling. Undervisningen fordrer aktiv deltakelse.



Kunnskapsmål

  • Har kunnskap om forskjellige kommunikasjonsteorier og -modeller
  • Kjenner til psykologiske verktøy som brukes i samtaler, presentasjoner og andre former for kommunikasjon
  • Har kunnskap om roller, relasjoner og typiske konflikter
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon og konfliktløsning

Ferdighetsmål

  • Kan anvende ulike kommunikasjonsmodeller
  • Kan reflektere over gruppedynamiske spørsmål
  • Kan reflektere over viktigheten av å lytte aktivt og gi tilbakemelding
  • Kan tilpasse formidlingen av et budskap til kontekst og målgruppe
  • Kan anvende psykologiske teorier til å drøfte relasjoner og konflikter, makt og definisjonsmakt
  • Kan reflektere over utfordringer og muligheter i møter mellom mennesker fra ulike kulturer

Generell kompetanse

  • Har innsikt i kommunikasjon som kulturelt fenomen
  • Kan reflektere over egne kommunikasjonsvaner, kultur og holdninger til andre mennesker
  • Kan vise respekt og åpenhet i møte med mennesker med ulik bakgrunn og ulike meninger
  • Kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer om betydningen av kommunikasjon for menneskelig samhandling, og bidra til refleksjon og utvikling av god praksis
  • Har innsikt i profesjonsutøverens ansvar i kommunikasjon med brukere, og for å forstå deres kontekst

Emnet kommunikasjon (10sp) gir en innføring i sentrale teorier og forskning omkring menneskelig kommunikasjon. Kurset tar for seg betydningen av verbal og nonverbal kommunikasjon, kontekst og interkulturell kommunikasjon, og kommunikasjon på ulike nivåer, som i parforhold, i grupper og i formidlingssituasjoner. Relevante konsepter og kommunikative verktøy gjennomgås.

Samtidig får studentene anledning til å reflektere over erfaringer og delta i praktiske øvelser. Hver student får prøve ut ulike situasjoner og roller.

Formidlingsoppgaven som er en del av eksamen forberedes gjennom gruppearbeid. I timene blir studentene gjort kjent med forskjellige presentasjonsteknikker og virkemidler, samt verktøy for refleksjon omkring gruppeprosessen. Tema for presentasjonen kan tilpasses studentenes øvrige studieprogram.

  • 15 min individuell muntlig eksamen. Eksamen vurderes med bokstavkarakterer (A-F).
  • Praktisk formidlingsoppgave i grupper, som vurderes med bokstavkarakterer (A-F)

Muntlig eksamen teller 70 % og praktisk eksamen teller 30 % av samlet karakter i faget. For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være fullført:

  • Minimum 75% oppmøte i undervisning, inkludert aktiv deltakelse i gruppearbeid
  • Beståtte arbeidskrav underveis i undervisningsperioden, gitt av faglærer i forbindelse med undervisningen, eksempelvis portprøver fra pensum og kritiske vurderinger av kommunikasjonsmateriell (f.eks. reklame, foredrag eller nettsider) med hverandrevurdering

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

  • Jensen, Per og Inger Ulleberg: Mellom ordene. Kommunikasjon i profesjonell praksis. Gyldendal akademisk 2019. (utvalgte sider)
  • Deardorff, Darla K. Manual for developing intercultural competencies: Story circles. Routledge, UNESCO 2020. ISBN: 978-92-3-100331-8 (UNESCO), 978-0-367-19997-5 (Routledge) Tilgjengelig på nett fra UNESCO på flere språk. (101 s.)
  • Holtskog, Vibeke: Formidling som funker. Universitetsforlaget 2018 (192 s.)
  • Utvalgte artikler og diskusjonsstoff som gjøres tilgjengelig i digital læringsplattform

Totalt ca. 600 sider.