Gå til innhold
IRL305 Bacheloroppgave i interkulturelle relasjoner

IRL305 Bacheloroppgave i interkulturelle relasjoner

Kode

IRL305

Undervisningssemester

Vår

Studiepoeng

20

Studiested

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL305 Bacheloroppgave i interkulturelle relasjoner utgjør 20 studiepoeng av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS.

Emnet består for en stor del av selvstendig arbeid med bacheloroppgaven, understøttet av veiledning og gruppeseminarer.



Årsenhet i Bærekraft og kultur eller tilsvarende, og IRL303 Metoder og prosjektutvikling med godkjent prosjektbeskrivelse og forskningsetisk notat som danner grunnlag for bacheloroppgaven.

Kunnskapsmål

  • Har bred kunnskap om teorier, problemstillinger og metoder innenfor interkulturelle relasjoner, med særlig dybdekunnskap innenfor valgt tema for fordypningsarbeid
  • Har kunnskap om sosiale, kulturelle og relasjonelle prosesser på feltet man har fordypet seg i
  • Kan anvende relevante interkulturelle begreper og teorier på et gitt problemområde i en gitt kontekst

Ferdighetsmål

  • Kan finne, vurdere og formidle faglig kunnskap og forskningsfunn om et felt fra eget arbeid og relevante teoretiske perspektiver, og treffe begrunnede valg i utforsknings- og skriveprosessen
  • Kan anvende kunnskapen som er opparbeidet gjennom studiet til å forstå og bidra på det interkulturelle feltet, og justere egen faglig utøvelse under veiledning
  • Kan beherske fagbegreper, kildekritikk og faglig argumentasjon i en lengre skriftlig framstilling

Generell kompetanse

  • Kan planlegge og gjennomføre eget fordypningsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • Kan formidle fagkunnskap fra eget fordypningsarbeid, både muntlig og skriftlig
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner innen interkulturelle relasjoner og bærekraft og gjennom dette bidra til nytenkning og utvikling av god praksis
  • Kan vise engasjement for at praksis og samspill på det interkulturelle feltet skjer på etisk forsvarlige, bærekraftige og samfunnsbyggende måter

Emnet innebærer gjennomføring av et selvstendig empirisk eller teoretisk arbeid under veiledning, og skriving av en bacheloroppgave basert på dette. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal kunne gjennomføre feltarbeid når det er hensiktsmessig for å besvare problemstillingen.

Bacheloroppgaven skal fungere som studentens refleksjon over det samlede studieforløpet i interkulturelle relasjoner, og knytte sammen teoretisk og metodisk kunnskap. Målsettingen er dermed at studenten gjennom hensiktsmessige metoder og faglig arbeid skal kunne besvare sin problemstilling i bacheloroppgaven på en etisk og metodisk forsvarlig måte.

Studentene vil få oppfølging og veiledning individuelt, og gruppevis i form av seminarer underveis.

Eksamen i IRL305 er todelt og består av bacheloroppgave på ca. 7000 ord (+/- 10%) og en muntlig presentasjon av bachelorarbeidet etter innlevering.

Bacheloroppgaven vurderes etter gradert karakterskala A–F. Den muntlige presentasjonen er justerende for karakteren, og kan gjøre at karakteren for emnet som helhet justeres inntil én karakter opp eller ned.

For å få vurdert bacheloroppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

  • Deltakelse i seminarer gjennom undervisningsperioden (minimum 75% oppmøte).
  • Godkjent veiledning med faglærer (2 veiledningssamtaler i løpet av semesteret)

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

  • Berta, Ola Gunhildrud og Tone Nergård Høgblad: Helt nært - en innføring i etnografisk metode. Universitetsforlaget 2023. Kap. 4-8 og 11-14 (ca. 170 s.)
  • Stuvøy, Ingvill, Gunhild Tøndel og Aksel H. Tjora (2021). En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm akademisk. Kap. 6-7, 16-19 og 25-26 (ca. 85 s.)
  • Selvvalgt pensum i samråd med veileder