Gå til innhold
IRL303 Metoder og prosjektutvikling

IRL303 Metoder og prosjektutvikling

Kode

IRL303

Undervisningssemester

Høst

Studiepoeng

10

Studiested

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL30303 Metoder og prosjektutvikling utgjør 10 studiepoeng av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS.

Undervisningen foregår gjennom forelesninger og interaktive seminarer for prosjektutvikling, med hovedvekt på å planlegge eget bachelorprosjekt (IRL305).



Årsenhet i Bærekraft og kultur og ex.phil./ex.fac. eller tilsvarende.

Kunnskapsmål

  • har bred kunnskap om vitenskapelig tenkning og samfunnsvitenskapelige metoder, med særlig vekt på feltarbeid og etnografi
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor forskningsmetoder gjennom faglitteratur, modellæring og veiledning
  • viser forståelse for forskningsmetodenes historiske bakgrunn og betydning for kunnskapsutvikling

Ferdighetsmål

  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og sammenstille dette slik at det belyser en selvvalgt problemstilling innenfor det interkulturelle fagfeltet
  • kan drøfte, vurdere og argumentere faglig for metodevalg og prosjektdesign
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og prosjektutvikling, og justere denne under veiledning

Generell kompetanse

  • kan vise engasjement for å bidra til endring på feltet, og kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser
  • har innsikt i relevante forskningsetiske problemstillinger og kan vise hvordan disse kan ivaretas på en god måte i innsamling og bearbeiding av empiri, i tråd med gjeldende etiske krav og retningslinjer
  • kan planlegge et faglig prosjekt som strekker seg over tid, selvstendig og gjennom samarbeid, og utveksle faglige og metodiske perspektiver med andre som fordyper seg i samme fagfelt

Undervisningen gir en oversikt over vitenskapelig tenkning og kvalitative og kvantitative metoder, med hovedvekt på feltarbeid, observasjon og etnografisk analyse. Etter innledende metodeundervisning går kurset over i en utviklingsdel med interaktive økter der studenten fortløpende jobber med å utvikle sitt eget prosjekt, diskutere det i grupper og skrive refleksjonsnotater. Hovedmålet er at studenten planlegger sitt bachelorprosjekt.

Prosjektutviklingsdelen av kurset krever aktiv deltakelse. Studentene samarbeider her om å:

  • Utvikle problemstilling
  • Vurdere og velge metoder
  • Gjøre forskningsetiske vurderinger for eget prosjekt
  • Ivareta forskningsetikk og personvern innenfor rammene for empiriske prosjekter
  • Søke og vurdere litteratur til bacheloroppgaven

Eksamen i faget er en mappeinnlevering, hvor følgende elementer inngår:

  • Muntlig emneprøve i vitenskapelig tenkning og forskningsmetoder
  • Forskningsetisk notat, med informasjonsskriv/samtykkeskjema for å ivareta personvern der det trengs
  • Prosjektbeskrivelse for bacheloroppgaven (2500 ord), som inkluderer problemstilling, redegjørelse for litteraturvalg og søkemetode, metodevalg, forskningsetikk og litteraturliste

Mappen vurderes til bestått/ikke bestått. Studenten gis fortløpende tilbakemeldinger for å kunne forbedre og utvikle bachelorprosjektet videre. Forskningsetisk godkjenning fra faglærer er en forutsetning for å kunne samle inn egne data i bachelorprosjektet.

For å få vurdert eksamen, må følgende arbeidskrav være fullført og bestått:

  • Obligatorisk deltakelse (minimum 75% frammøte) i seminartimene
  • Jevnlige innleveringer om status for prosjekt
  • Veiledning på prosjektbeskrivelsen

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

  • Kovac, Velibor Bobo: Hvordan vet du det? Vitenskapelig tenkning og forskningsmetoder. Fagbokforlaget 2022 (ca. 200 sider).
  • Stuvøy, Ingvill, Gunhild Tøndel og Aksel H. Tjora (2021). En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. Cappelen Damm akademisk. (kap. 1-5, 8-14, 22-24, ca. 150 s.)
  • Berta, Ola Gunhildrud og Tone Nergård Høgblad: Helt nært - en innføring i etnografisk metode. Universitetsforlaget 2023. Kap. 1-3 og 9-10 (ca. 100 s.)
  • NESH (2021/sist oppdaterte versjon). Forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap, humaniora, juss og teologi. Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora. Tilgjengelig på nett. (40 s.)

Totalt ca. 500 sider.