IRL302 Migrasjon og medborgerskap

Undervisningsspråk

Norsk

Foto: Bairo Martinez

Emnet KUL202 Migrasjon og medborgerskap utgjør 10 studiepoeng av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS.

Undervisningen foregår gjennom forelesninger og seminarer.

Årsenhet i Bærekraft og kultur og ex.phil./ex.fac. eller tilsvarende.

Kunnskapsmål

• Har kunnskap om global og nasjonal migrasjonshistorie, inkludert de politiske, økonomiske, miljømessige og sosiale faktorene som driver migrasjon
  • Kan tilegne seg kunnskap om menneskerettslige spørsmål knyttet til internasjonal og nasjonal migrasjon og flyktningpolitikk, og forstå deres påvirkning på medborgerrettigheter
  • Har kunnskap om forholdet mellom religion og menneskerettigheter, med fokus på rettighetenes avgrensing i mellommenneskelige møter

Ferdighetsmål

• Kan analysere migrasjonsdynamikk, medborgerskap og uenighetsfellesskap som sentrale elementer i demokratiske samfunn
  • Kan evaluere, vurdere faglig og kritisere politiske praksiser knyttet til migrasjonsforvaltning, og identifisere alternative tilnærminger for en mer inkluderende samfunnsstruktur
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling, og reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

Generell kompetanse

• Kan vise engasjement og forståelse for interkulturell kommunikasjon, med vekt på å forstå og håndtere kulturelt og religiøst mangfold i migrasjonskontekster
  • Kjenner til nytenking og forskning på området, og kan delta i faglige diskusjoner om medborgerskap og bidra til økt samfunnsengasjement, inkludering og sivil deltakelse
  • Kan reflektere over komplekse spørsmål knyttet til religion, migrasjon, rettigheter, likestilling, og sosial rettferdighet, med etisk og faglig integritet

Emnet tar for seg global migrasjonshistorie, menneskerettigheter og religion, og belyser migrasjon ut fra dagens menneskerettslige og politiske rammer. Undervisningen vil også tar for seg migrasjonsforvaltning og medborgerskap, med vekt på å drøfte, utvikle og utfordre eksisterende praksiser.

Seminartimene vil legge til rette for å anvende fagstoffet på dagsaktuelle samfunnsspørsmål, og på at studentene skal få øve seg i konstruktivt uenighetsfellesskap og selv delta aktivt og demokratisk i klasserommet. Det vil også legges vekt på etisk refleksjon om hvordan deltakelse og myndiggjøring kan fremme bærekraftige fellesskap, likeverd og sosial rettferdighet.

I dette emnet skriver studenten en seminaroppgave på 3500 ord under veiledning. Oppgaven vurderes etter gradert skala A–F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført og bestått:

• Min. 75 % deltakelse på seminartimene
  • innlevering av oppgaveutkast
  • en veiledningssamtale med faglærer/veileder
  • presentasjon av oppgavens problemstilling og struktur i gruppe (avsluttende oppgaveseminar)
  • muntlig emneprøve (obligatorisk arbeidskrav)

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Iversen, Lars Laird: Uenighetsfellesskap. Blikk på demokratisk samhandling. Universitetsforlaget, 2014. (160 sider)
  • Endsjø, Dag Øistein: Religion og menneskerettigheter. Konflikt, balanse og idealer. Universitetsforlaget 2022.  ISBN: 9788215059983 Kap. 1-3 (ca. 100 sider)
  • Fuglerud, Øyvind: Migrasjonsforståelse: Flytteprosesser, rasisme og globalisering. 2. utgave, Universitetsforlaget 2017 (kap. 1 og del II, ca. 100 sider)
  • Nilsen, Håvard Friis: Myndig medborgerskap. Demokrati i lærerutdanningen. Universitetsforlaget 2022. Innledning, kap. 1, 7 og 9 (ca. 77 sider).

Totalt ca. 440 sider. I tillegg velger studenten selvvalgt pensum til seminaroppgaven på ca. 200 sider. Dette kan velges fra resten av bøkene der utvalgte kapitler er fellespensum, eller blant annen relevant faglitteratur.