IRL121 Miljøterapi og praktisk inkluderingsarbeid

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL121 Miljøterapi og praktisk inkluderingsarbeid utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Miljøterapi i et mangfoldig samfunn, som igjen kan inngå i studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner ved AHS. Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminarer og praksis.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det kreves politiattest for gjennomføring av praksis.

Kunnskapsmål

• Har grunnleggende kunnskap om miljøterapi og hvordan miljøterapeutisk arbeid kan bidra i integrerings- og bosettingsprosesser
  • Kjenner til sentrale tilnærminger til mangfold, inkludering og kultursensitivitet
  • Kan reflektere over de praktiske og etiske dilemmaene som oppstår i møter og hjelperelasjoner mellom mennesker med ulike bakgrunner og livssituasjoner
  • Kan drøfte ulike forståelser av miljøterapeutisk arbeid og kultursensitivitet, og oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet ved hjelp av faglitteratur

Ferdighetsmål

• Kan drøfte og vurdere ulike perspektiver på mangfold og integrering, og argumentere faglig rundt omdiskuterte spørsmål på feltet
  • Kan møte mennesker med ulike bakgrunner og behov på en respektfull og kultursensitiv måte
  • Kan planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter i integreringsarbeid, og reflektere faglig rundt disse

Generell kompetanse

• Kan vise engasjement for et inkluderende samfunn som ivaretar rettigheter og menneskelige behov hos mennesker på flukt og andre migranter og minoriteter
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer i fag- og praksisfeltet
  • kan lytte og utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og delta i diskusjoner om utvikling av god miljøterapeutisk praksis
  • kjenner til nytenking, spenninger og drøftinger rundt kulturbegrepet og arbeid med minoriteter

Emnet belyser miljøterapi som tilnærming og bidrag til å bygge et inkluderende og helsefremmende samfunn, med særlig vekt på integrering av flyktninger og innvandrere i lokalsamfunn og hverdagsliv.

Praksis gjennomføres innenfor integreringstiltak i lokalsamfunnet, slik at studenten får relevant og praksisnært arbeid med aktuelle målgrupper og problemstillinger. Praksis vil gi en innføring i utvalgte prosesser og perspektiver. Både teori og praksis vil belyse samspillet mellom rettigheter, menneskemøter og menneskelige behov på integreringsfeltet.

Emnet fordrer at studenten jobber med å integrere teori og praksis og trene på konkrete forståelser og ferdigheter i ulike områder innenfor integreringsarbeid.

Undervisning vil bli gitt i form av forelesninger, seminarer og praksisveiledning. Omfanget av praksis skal være anslagsvis 30 timer.

Eksamen er en muntlig presentasjon på 20 minutter, av lærdommer fra praksis belyst av faglitteraturen (forberedt muntlig eksamen). Eksamen vurderes etter gradert skala A–F.

For å kunne gå opp til eksamen, må følgende elementer være fullført og bestått:

• Innlevering av praksiskontrakt og skjemaer til gitte frister
  • Minimum 90% oppmøte i praksis og praksisveiledning
  • Minimum 75% oppmøte i de obligatoriske seminartimene
  • Praksisnotater (løypemeldinger) underveis
  • Gruppeveiledning med faglærer

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A.: Kulturforskjeller i praksis; Perspektiver på det flerkulturelle Norge, Gyldendal akademisk 2020. Kap. 1-9 (140 s.)
  • Gustumhaugen, Kjell, Heine Steinkopf og Eva Dønnestad: Miljøterapeuten. Mennesket som metode i miljøterapi. Universitetsforlaget, 2017 (utdrag, ca. 50 s.)
  • Øien, Lisa og Ole Greger Lillevik: Hva er miljøterapi?, bokutdrag på psykologisk.no fra boka Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon. Gyldendal Akademisk, 2014. Kap. 2 Forebyggende tenkning, kap. 3 Miljøterapi, et anerkjennende og bemyndigende verdigrunnlag (45 s.).
  • Haugland, Silje, Ulf Berge, Anita Gjermestad, Kari Høium og Jon Arne Løkke (red.): Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Kap. 1: Innledning. (21 s.)
  • Jávo, Cecilie: Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer. Transkulturell forståelse, veiledning og behandling. Universitetsforlaget 2011. Kap. 5: Kultursensitivt arbeid med barn i etniske minoritetsfamilier, kap. 6: Psykiske helsetjenester til barn fra etniske minoriteter og behovet for kulturtilpasninger, Kap. 7: Forebyggende arbeid blant barn og familier fra etniske minoriteter. (85 s.)
  • Valenta, Marko & Garvik, Marianne, (2019), Enslige mindreårige asylsøkere - opplevelser og mestring av midlertidighet, Tidsskrift for velferdsforskning, 22, 2. (20 s.)
  • Omland, Guro B., og Agnes Andenæs (2020). "Peer relationships at residential care institutions for unaccompanied refugee minors: An under-utilised resource?" Qualitative Social Work 19.5-6: 917-933. (16 s.)
  • Omland, Guro B., Agnes Andenæs, og Nora Sveaass (2021). "‘Discuss it with your legal guardian’: Challenges in practising care for young unaccompanied refugee minors." Child & Family Social Work 26.3: 309-317. (9 s.)
  • Marianne Rugkåsa & Signe Ylvisaker (2021) From culturalisation to complexity – a critical view on the cultural competence discourse in social work, Nordic Social Work Research, 11:3, 239-248, DOI: 10.1080/2156857X.2019.1690558. (10 s.)
  • Glemmestad, Hanne, Marit Selfors Isaksen og Ole Henrik Kråkenes (red.): Grønt sosialt arbeid. Fagbokforlaget 2023. ISBN: 9788245048780. Kap. 1, 3-4, 6, 10-11, 14 og 17. (145 s.)
  • Selvvalgt faglitteratur som er relevant for praksisstedet, ca. 100 sider.