IRL105 Kulturmøter i praksis

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Studietur (4 uker) eller interkulturell praksis i Norge (4 uker)

Emnet IRL105 Kulturmøter i praksis utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Bærekraft og kultur, som igjen er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS.

Undervisningen og læringen foregår gjennom en obligatorisk studietur på fire uker til et land i Sør eller obligatorisk praksis lokalt i Norge, og forelesninger/seminarer på skolen før og underveis i praksisperioden.  Pensum i emnet tilpasses praksissted/studietur og vil derfor kunne variere noe.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det kreves politiattest siden emnet inneholder praksis.

Kunnskapsmål

• Kan gjøre rede for lokal historie, kultur, religion og samfunnsutvikling i landene man reiser til, eller tilsvarende for konteksten man har praksis i
  • Kan forklare hvilke utfordringer og behov sivilsamfunnsaktører i feltet man møter står overfor
  • Kjenner til generelle prinsipper for endringsledelse, og kan undersøke lokale forståelser av endring

Ferdighetsmål

• Kan identifisere og reflektere over kulturelle dimensjoner som har særskilt betydning for å forstå og kommunisere i forhold til de ulike kulturer man møter
  • Kan finne oppdatert informasjon og kunnskap om konteksten man har praksis i, og vurdere og anvende denne informasjonen i samarbeid med andre
  • Kan knytte faglige refleksjoner til konkrete erfaringer og opplevelser under praksisperioden
  • Kan reflektere over sosiale og kulturelle anliggende i besøkslandene og bruke denne kunnskapen for å forstå flerkulturelle kontekster

Generell kompetanse

• Kan vise kulturell sensitivitet og respekt i møte med mennesker fra andre kulturer, enten det er lokalbefolkning under studieoppholdet, eller mennesker med ulike bakgrunner i Norge
  • Kan vise empati og engasjement i forhold til utfordringene som aktørene i praksisfeltet lever med
  • Kan reflektere over hvordan egen bakgrunn og kultur spiller inn i møte med mennesker i praksisperioden
  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og skriveprosjekt i tråd med etiske krav og retningslinjer, og delta lyttende i diskusjoner om god praksis og samarbeid på feltet

Kulturmøter i praksis er en unik mulighet til å oppleve mye av det teoretiske materialet fra andre emner i praksis, i møte med mennesker i deres hverdag og i de kulturelle kontekstene man besøker. Emnet vektlegger å sette praksisopplevelsene i kontekst, og gi studentene kunnskap om og erfaring med interkulturell samhandling med personer med en annen kulturell bakgrunn.

Undervisningen skal knytte sammen det teoretiske og metodiske grunnlaget fra andre IRL100-emner med den lokale/regionale kulturelle konteksten studenten møter. I seminartimene jobber studentene selv med å finne oppdatert informasjon og faglitteratur om den lokale kulturen inkludert sosiale, økonomiske og historiske forhold, og vurdere disse kildene.

Det legges opp til at studentene kommer i kontakt med ulike organisasjoner og institusjoner som arbeider for endring og bedring i den aktuelle konteksten. Hensikten med emnet er at studentene skal øve seg i kulturell sensitivitet, og empati og engasjement i møte med utfordringer som de ulike aktørene står overfor, samt reflektere over hvordan egen kultur spiller inn i møte med andre mennesker.

Eksamen i emnet er en seminaroppgave på 3000 ord om en selvvalgt problemstilling knyttet til praksis/studietur. Oppgaven vurderes etter gradert skala A–F. Det legges opp til at seminaroppgaven kan ferdigstilles underveis i løpet av praksistiden/studieturen.

For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført:

• Minst 75 % deltakelse i seminartimene, inkludert skriveseminarer i praksistiden/på studieturen
  • Deltatt på studietur eller interkulturell praksis lokalt
  • Innlevering av oppgaveutkast
  • Godkjent problemstilling og gjennomført veiledning (individuelt og i gruppe)
  • Refleksjonsøvelser og refleksjonsnotater underveis, med hverandrevurdering

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Dahl, Øyvind: Kontekst og virkelighet – hvorfor gjør de slik? (kap. 11) og Å forstå seg selv og andre (kap. 12), i Møter mellom mennesker. Innføring i interkulturell kommunikasjon. Gyldendal akademisk 2013. (ca. 65 sider).
  • Lillebø, Jonas G.: To Compare is to Understand Oneself: On the Existential Significance of and Dialectical Dynamics in Intracultural Comparison. Kapittel 2 i Kleive, Hildegunn V., Jonas G. Lillebø
  • og Knut-Willy Sæther (red.): Møter og mangfold: Religion og kultur i historie, samtid og skole. Cappelen Damm Akademisk, Open Access, 2022. (23 sider).
  • Wesenberg, Stein D.: Praktisk endringsledelse. Hvordan lykkes med endringsprosesser. Universitetsforlaget 2023 (utdrag: Innledning og kap. 1-4, 10 og 12, ca. 105 sider).
  • Nettressurser om landet man har praksis i, fra eksempelvis ssb.no, fn.no/land og landinfo.no, samt nyeste versjon av Flyktningregnskapet (oppdateres årlig av Flyktninghjelpen)

I tillegg velger studentene selv et pensum på ca. 300 sider relatert til kontekst og seminaroppgave.