Gå til innhold
IRL104 Interreligiøse relasjoner

IRL104 Interreligiøse relasjoner

Kode

IRL104

Undervisningssemester

Vår

Studiepoeng

10

Studiested

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL104 Interreligiøse relasjoner utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Bærekraft og kultur, som igjen er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS. Undervisningen foregår gjennom forelesninger, seminarer og dialogverksteder.



Kunnskapsmål

  • Har kunnskap om møter mellom ulike religiøse og kulturelle perspektiver, med hovedfokus på norsk majoritetssamfunn og muslimske minoriteter
  • Kan forstå historiske og kulturelle kontekster for religiøse praksiser og troslære, og hvordan disse påvirker dagens interreligiøse dynamikk
  • Kan forstå dynamiske perspektiver knyttet til interreligiøse mellommenneskelige relasjoner, inkludert dialog og forebygging av stereotypier

Ferdighetsmål

  • Kan bidra i å arrangere og delta i konstruktive dialoger mellom representanter fra ulike religioner og livssyn med vekt på gjensidig forståelse og respekt
  • Kan anvende fagkunnskap og analytiske ferdigheter for å utforske likheter og forskjeller mellom religiøse og livssynsmessige verdensbilder og praksiser, og hvordan disse påvirker livene
  • Kan reflektere over konfliktløsing i interreligiøse kontekster, og foreslå løsninger og kompromisser

Generell kompetanse

  • Kan vise åpenhet og aksept for ulike tros- og livssynsmessige perspektiver og andres livsverden uten å fornekte egen tro og ståsted
  • Kan reflektere etisk over perspektiver knyttet til tro og håp, med fokus på hvordan tro kan inspirere til etisk handling og mellommenneskelig harmoni
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis, som kan bidra til fred og samhold på tvers av livssyn og trostradisjoner, gjensidig respekt og samarbeid i et mangfoldig samfunn

Tro og mangfold (5 studiepoeng): Kurset gir studentene en innføring i forholdet mellom ulike verdensreligioner og deres kulturelle kontekster, med særlig vekt på møter mellom humanisme, kristendom og islam. Undervisningen vektlegger eksempler på respektfull dialog mellom medlemmer av tradisjonene og åpenhet for etisk refleksjon over sammenhenger mellom tro og håp.

Interreligiøse relasjoner og endring (5 studiepoeng): Kurset tilbyr en praktisk tilnærming til interreligiøs forståelse og handling for samfunnsendring. Gjennom organiserte dialogsamlinger mellom mennesker med ulike religiøse og livssynsmessige bakgrunner, med hovedfokus på møter mellom norsk majoritetssamfunn og muslimske minoriteter, utforsker kurset hvordan tro kan være en viktig ressurs for handlinger og holdninger som fremmer kulturelt og interreligiøst samarbeid. Målet er å inspirere til positiv samfunnsendring og rettferdighet ved å utnytte potensialet som ligger i ulike trosperspektiver.

Det avholdes en 4 timers skriftlig eksamen, med vekt på at refleksjoner fra den praktiske delen av kurset trekkes inn når eksamensspørsmålene besvares. Eksamen vurderes etter gradert skala A–F.

For å få kunne framstille seg for eksamen, må følgende elementer være fullført:

  • Minst 75 % deltakelse i seminartimene, inkludert deltakelse i dialogverkstedene
  • Løse og framføre en praktisk rettet oppgave knyttet til livssynsmessig dialog i seminartimene

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Tro og mangfold

  • Stålsett, Sturla J.: Religion i urolige tider. Globalisering, religiøsitet og sårbarhet. Cappelen Damm Akademisk, Oslo 2017 (205 sider)
  • Moe, Vibeke og Cora Alexa Døving (red.): Diskrimineringserfaringer blant muslimer i Norge. HL-senteret, Oslo 2022, ISBN: 978-82-92988-74-9 (97 sider).  
  • Hafnor Bøe, Marianne og Mona Helen Farstad: Islam. Tradisjon, tilhørighet og praksis. Cappelen Damm Akademisk, Oslo 2023, side 142-165; 202-230 (51 sider). 

Interreligiøse relasjoner og endring

Totalt ca. 550 sider.