IRL103 Bærekraftig utvikling i en polarisert verden

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL103 Bærekraftig utvikling i en polarisert verden utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Bærekraft og kultur, som igjen er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS.

Undervisningen foregår gjennom forelesninger, organisasjonsbesøk, prosjektarbeid og seminarer.

Kunnskapsmål

• Har kunnskap om bærekraftig utvikling og økologisk, sosial og økonomisk bærekraft
  • Kjenner til den historiske bakgrunnen for bærekraftig utvikling og hvordan det jobbes på ulike nivåer for å nå bærekraftsmålene
  • Har kunnskap om polarisering, sosial ulikhet og hva som kan virke splittende og samlende i et samfunn
  • Kan finne fram i forskning og statistikk på feltet og oppdatere sin kunnskap om bærekraftig utvikling

Ferdighetsmål

• Kan drøfte og argumentere faglig rundt hvordan klimatiltak og fordelingstiltak utformes, og vurdere om tiltakene er rettferdige og virksomme
  • Kan finne og vurdere relevant informasjon og fagstoff, og anvende det på praktiske problemstillinger og gjøre rede for sine valg
  • Kan reflektere over egen faglig utøvelse og samarbeidsevner, og justere disse under veiledning

Generell kompetanse

• Kan vise engasjement for bærekraft og for å ivareta ulike hensyn og mål i samfunnsutviklingen
  • Kan reflektere over ulike aktørers interesser, i sivilsamfunn, næringsliv og offentlighet, og selv samarbeide på tvers for å bidra til samlende løsninger og god praksis
  • Kan formidle sentrale faglige problemstillinger, løsninger, nytenking og innovasjonsprosesser muntlig

Emnet gir en oversikt over bærekraftig utvikling og hvordan bærekraftsbegrepet brukes, kritiseres og jobbes med, lokalt, nasjonalt og globalt. Undervisningen gir studentene muligheten til å møte aktører som er engasjert på feltet og drøfte konkrete kasus som organisasjoner og myndigheter prøver å løse. I seminartimene jobber studentene med å samle og vurdere relevant informasjon, og med å forstå hvordan klimatiltak utformes og kan vurderes med tanke på etikk, rettferdighet og gjennomførbarhet.

Det jobbes i grupper med prosjektarbeid basert på spørsmål organisasjoner/aktører trenger å løse. Dette prosjektarbeidet danner grunnlag for eksamen, der prosjektet presenteres muntlig av den enkelte student.

I dette emnet gjennomføres det en muntlig eksamen på 20 minutter, som er en forberedt individuell presentasjon av prosjektarbeidet studentene har jobbet med gjennom semesteret. Eksamen vurderes etter gradert skala A–F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført:

• Minst 75 % deltakelse i seminartimene
  • Deltatt i prosjektarbeid i gruppe, inkludert gjennomført gruppeveiledning

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Holden, Erling & Kristin Linnerud: Bærekraftig utvikling. En idé om rettferdighet. Universitetsforlaget 2021. ISBN: 9788215049687 (ca. 310 s.)
  • Arnestad, Mads Nordmo: Etikk og bærekraft. Et psykologisk perspektiv. Fagbokforlaget 2023. (utdrag, ca. 150 s.)
  • Haugen, Hans Morten: Kampen om utviklingen. Cappelen Damm Akademisk 2016. (utdrag, ca. 100 s.)

Artikler som er digitalt tilgjengelige:

Totalt ca. 600 sider.