IRL102 Kulturkunnskap og bærekraftig mangfold

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL102 Kulturkunnskap og bærekraftig mangfold utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Bærekraft og kultur, som igjen er en integrert del av studieprogrammet Bachelor i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS. Undervisningen foregår gjennom forelesninger, veiledning og seminarer.

Kunnskapsmål

• Kan gjøre rede for og drøfte kultur som fenomen mellom mennesker og i samfunnet
  • Kan analysere forholdet mellom menneskelig aktivitet, miljø og bærekraft, med innsikt i den store variasjonen av hvordan mennesker og kulturer har tilpasset seg omgivelser og vilkår gjennom tidene.
  • Ha kunnskap om sosialantropologiens sentrale teorier og om feltarbeid som metode
  • Kan gjøre rede for sosialantropologiske forståelser av sosial differensiering, etnisitet, interseksjonalitet, diskriminering og rasisme

Ferdighetsmål

• Kan anvende sosialantropologisk teori og metode for å analysere kulturelle fenomener, inkludert kritisk analyse av samfunnsstrukturer og kulturelle praksiser
  • Kan anvende prinsipper for bærekraftig mangfold og inkludering i møte med andre
  • Kan gjøre et lite feltarbeid med deltagende observasjon av samspill, analysere materialet etnografisk og ivareta grunnleggende forskningsetiske hensyn

Generell kompetanse

• Kan anvende etiske retningslinjer for håndtering av kulturforskjeller, med bevissthet om maktdynamikk, forskerrolle og forskningens konsekvenser
  • Styrke sine mellommenneskelige ferdigheter for navigering i kulturelt mangfoldige settinger
  • Kan utvikle evnen til kritisk refleksjon over egen kultur og verdensbilde
  • Kan engasjere seg i samfunnsdebatter om bærekraft, kulturelt mangfold og sosial rettferdighet

Kulturkunnskap og sosialantropologi (5 studiepoeng): Kurset tar sikte på å gi studentene en helhetlig forståelse av kultur og en innføring i sosialantropologi. Sentrale temaer for faglig drøfting er hva som kan bidra til bærekraftig mangfold og konstruktive interkulturelle relasjoner i sammensatte samfunn. Undervisningen tar også for seg hvordan ulike perspektiver kan bidra til nytenkning og gi flere verktøy for å skape bærekraft og balanse i måten mennesker lever i og med naturen på.

Undervisningen har en praktisk rettet del der studentene skal samarbeide om å planlegge og arrangere en åpen panelsamtale om et tema knyttet til rasisme eller annen diskriminering og inkludering, på skolen eller på en annen arena i lokalsamfunnet. Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet er å ha bidratt til gjennomføringen av panelsamtalen. Oppgavefordelingen avklares med faglærer.

Feltarbeid som metode (5 studiepoeng): Kurset tar sikte på å gi en forståelse av og første erfaring med feltarbeidet som metode. Studenten skal gjennomføre et mindre feltarbeid i en interkulturell kontekst under veiledning, og analyserer dette i seminaroppgaven.

I dette emnet skriver studenten en seminaroppgave på 3500 ord under veiledning. Oppgaven baserer seg på et mindre feltarbeid, og vurderes etter gradert skala A–F. For å få vurdert oppgaven, må følgende elementer være fullført:

• minimum 75 % fremmøte på seminartimene
  • oppgaveveiledning med faglærer, inkludert innlevering av problemstilling og oppgaveutkast
  • bidra til debattmøte/panelsamtale klassen arrangerer om et tema innenfor rasisme/inkludering, ved å
    • enten bidra som arrangør og sette sammen panelet på en måte som speiler mangfold,
    • eller innlede til/lede panelsamtalen,
    • eller skrive leserinnlegg/blogginnlegg før eller etter panelsamtalen

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

Kulturkunnskap og sosialantropologi

• Alghasi, Sharam og Thomas Hylland Eriksen (red.): Flerkulturelle scenarier: Mur, bro eller båt? Cappelen Damm Akademisk, 2023. ISBN: 9788202740351. (230 sider).
  • Eriksen, Thomas H.: Små steder, store spørsmål. Innføring i sosialantropologi. Universitetsforlaget 2021, 4. utgave. Kap. 1-3, 9-10, 14-15, 18 og 22. (ca. 130 sider).
  • Seip, Hildegunn M. T. og Irene Kinunda Afriyie: Fargesterke arenaer for mangfoldig deltakelse. Erfaringer fra Fargespill. Kapittel 2 i Rønningen, Anders m.fl. (red.): Kulturskolen som inkluderende kraft: Perspektiver fra forskning til forandring. Cappelen Damm Akademisk Open Access 2023. (21 s.)
  • Hiebert, Paul: The Concept of Worldview. Kapittel 1 i Transforming Worldviews: An Anthropological Understanding of How People Change. Baker Academic 2008. (20 s.)
  • Andersson, Mette: Rasisme. En innføring. Fagbokforlaget, Bergen 2022. Introduksjon (ca. 20 sider).

Feltarbeid som metode

• Landsverk Hagen, Aina og Gro Stueland Skorpen: Hjelp, jeg skal på feltarbeid! Håndbok i etnografisk metode. Cappelen Damm Akademisk, 2016. ISBN/EAN: 9788202418397. (ca. 200 sider).

Totalt ca. 620 sider.