IRL101 Innføring i interkulturelle relasjoner

Ansgar høyskole, Kristiansand

Undervisningsspråk

Norsk

Emnet IRL101 Innføring i interkulturelle relasjoner utgjør 10 studiepoeng av årsenheten Bærekraft og kultur, som igjen er en integrert del av studieprogrammet BA i Interkulturelle relasjoner (3-årig studieløp) ved AHS. Undervisningen foregår gjennom forelesninger, gjesteforelesninger, organisasjonsbesøk og seminarer.

Kunnskapsmål

• Kunne gjøre rede for og drøfte sentrale begreper som interkulturelle relasjoner, migrasjon, globalisering og bærekraftig utvikling
  • Kjenne til det interkulturelle fagfeltets historiske utvikling, metoder og tverrfaglighet
  • Ha bred kunnskap om aktuelle interkulturelle problemstillinger i verden i dag, lokalt og globalt

Ferdighetsmål

• Kan drøfte fagområdets aktualitet og muligheter
  • Kan drøfte og reflektere faglig rundt interkulturelle møter og praktisk virksomhet på feltet
  • Kan argumentere faglig rundt håndtering av migrasjon, integrering og samfunnsutvikling

Generell kompetanse

• Kan vise engasjement for å møte interkulturelle problemstillinger
  • Kan behandle andre med respekt og imøtekommenhet, i diskusjoner og kontakt med ulike aktører på feltet, og bidra til gode interkulturelle relasjoner med en lyttende og konstruktiv væremåte
  • Kan oppdatere sin kunnskap innenfor det interkulturelle fagområdet, og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og motstridende perspektiver på et tema

Emnet gir en innføring i det interkulturelle feltet, med vekt på å gi god oversikt over migrasjon, globalisering og utvikling, og interkulturell kompetanse og dennes relevans i menneskemøter. Undervisningen gir anledning til å bli kjent med aktører og organisasjoner med erfaring fra feltet, og legger opp til drøfting av dagsaktuelle problemstillinger fra lokale og globale kontekster.

Parallelt med innføringen i feltets teorier og faghistorie vil seminartimene gi trening i å vurdere ulik informasjon, anvende fagkunnskap på konkrete utfordringer i nyhetsbildet, og engasjere seg i samfunnsdebatten.

Eksamen i emnet består av en podkast om aktuelle fagbegreper satt i kontekst og anvendt på en dagsaktuell situasjon. Podkasten utvikles i små grupper på 2-3 studenter. Det gis gruppeveiledning i seminartimene.

Arbeidskrav som må være godkjent for å få vurdert eksamen:

• 75 % deltakelse på obligatoriske seminartimer
  • Kort fagessay med selvrefleksjon om et av fagets kjernebegreper (800-1000 ord)
  • Aktiv deltakelse i podkastprosessen, dokumentert i seminartimene

Hver student får vurdering av det faglige nivået i sitt individuelle bidrag i podkasten, etter gradert skala A–F.

Det vil bli avholdt regelmessige evalueringer av emnet i henhold til retningslinjene i Ansgar høyskoles kvalitetssystem.

• Odden, Gunhild: Internasjonal migrasjon. En samfunnsvitenskapelig innføring. Fagbokforlaget 2018. (200 s.)
  • Dypedahl, Magnus og Henrik Bøhn: Veien til interkulturell kompetanse. Fagbokforlaget, 2017. (175 s.)
  • Næss, Hans Erik: Hvordan forstå globalisering. Fagbokforlaget 2023. (ca. 190 s.)
  • Økland, Øyvind: Hvordan undervise i interkulturell kommunikasjon? Et nytt fag i møte med en global virkelighet. Kapittel 4 i Goth, Ursula S. (red.): Verdier og visjoner. Profesjonalitet i endring. Cappelen Damm Akademisk 2019.  (19 s.)
  • Ytrehus, Line Alice: Verdigrunnlaget i interkulturell kommunikasjon. Jakten på den gode, profesjonelle samtalen. Kapittel 5 i Goth, Ursula S. (red.): Verdier og visjoner. Profesjonalitet i endring. Cappelen Damm Akademisk 2019. (18 s.)

Totalt ca. 600 sider.