FORTELL STUDENT- for en oppstart!

Fortell student

I underkant av 100 studenter fordelt på 16 grupper har ved oppstart deltatt i FORTELL- grupper for å bli kjent og dele fortellinger. Om livet. Om psyken. Om normalitet. Om verdier. Om hva som har formet dem. Om drømmer. Og tilbakemeldingene er svært gode.

Studentene deler. I grupper på 4-8 personer. Åpent. For å normalisere. Å bli litt bedre kjent bak fasaden. Men også for å snakke om styrker og potensiale de gjerne vil utvikle.

Uten å grave eller drive terapi, skjer det noe viktig og normaliserende når vi deler livsfortellinger. Å sette ord på følelser og tanker er også med på å skape sammenheng og mening. Dessuten skjer det noe bra når vi fellesskaper.

Deler både det vonde og det gode

Gruppene rommer både mye latter og alvor. En tåre eller to, er normalt og gjøres ikke nummer av. Det er bare livet. Studentene deler utfordringer i familie, påkjenninger, spiseforstyrrelser, selvforakt, ensomhet, mobbing, rus, prestasjonskrav. Vold. Selvmordstanker.
Men de deler også kloke refleksjoner om ønsket om å ha det bra, bety noe for andre og gjøre en forskjell i samfunnet. Hvordan de har klart seg til nå. Hva som er viktig for dem.

Noen tilbakemeldinger

- det var så mye anerkjennelse og humør i gruppa, det likte jeg
- Det var overraskende hvor naturlig det er å dele når alle tar imot
- Vi skulle hatt flere grupper
- Fint at jeg kan være åpen og si jeg har hatt en vond oppvekst uten å beskrive deltaker.
- Jeg likte balansen mellom å dele det som er krevende og vondt og ressurser, drømmer
- Jeg var rett og slett litt High av glede for de andre i gruppa ble så mye mer gjenkjennelige og gode når vi delte
- Jeg tror vi som var på gruppe kommer til å snakkes mer og kanskje bry oss litt mer om hverandre

Medisin mot ensomhet og depresjon -komme sammen!

Bakgrunnen for prosjektet er ønsker om å ta på alvor og gjøre noe med at en av tre studenter er ensomme. 4-5 av 10 er stresset eller deprimerte. Da trenger vi å lage arenaer for å komme sammen slik at flere kan kjenne tilhørighet.

Samarbeidsprosjekt

NLA-Høyskole Gimlekollen er også med i prosjektet og vil i løpet av september invitere 80 studenter til FORTELL- grupper.

SIA helse ved UIA deltar i prosjektet, og vil også gjennomføre flere grupper ila høsten.

For dem som har behov for det finns det flere grupper på Ansgar. Modum Bad v Institutt for sjelesorg, tilbyr FORTELL MER - grupper sammen med ansatte fra Ansgar.  Send e-post til Lars Mandelkow for påmelding og spørsmål. Lars Mandelkow er ansvarlig for FORTELL MER - gruppene.

Eva Dønnestad har lært opp lærere til å bli FORTELL-agenter som tilrettelegger gruppene.
Prosjektet bidrar også til å bygge bro mellom livsfortelling og fag. Mellom hvem du er og hva du kan. Eva Dønnestad vil skrive en FORTELL- refleksjonsbok og bok    som beskriver prosjektet i løpet av høsten.

FORTELL er kommet for å bli. Som en viktig byggestein for skolen. For å bygge relasjoner og fellesskape. Og bidra til kjennskap til livsfortelling og evne til å utvikle egnethet som trengs når studentene skal ut i arbeidslivet.

Prosjekt FORTELL STUDENT er utviklet og ledes av Eva Dønnestad, er knyttet til Ansgar Teologiske Høgskole og finansiert av Helsedirektoratet.

Av Eva Dønnestad