Korona, karantene, musikk og lek

Av Marie Strand Skånland

Når hele landet plutselig stenger ned, studentene blir bedt om å holde seg vekk fra campus, og vi lærere blir beordret til hjemmekontor – hvordan reagerer vi da? Det første jeg kjente på var en enorm skuffelse for at jeg ikke ville ha kapasitet til å gjennomføre alt det jeg hadde planlagt denne våren. Jeg skulle jo skrive både én og to artikler, og gjøre et skikkelig bidrag på forskningsfronten. Men så ble det hjemmebarnehage isteden, og veiledning med studentene over Facetime og Teams, eller ZOOM eller Canvas.

En journalist fra Khrono ringte meg for å spørre om mitt forskningsblikk på bruk av musikk til hjemmekontoret. Jeg forsøkte av all min makt å holde konsentrasjonen på telefonsamtalen og gi noen godt formulerte svar – samtidig som mine to små dro meg i bena og ropte i bakgrunnen. Intervjuet ble like mye «vent litt, vennen» som reflekterte setninger om musikk og konsentrasjon.

Men: Etter snart to uker med hjemmekontor og nedstengt campus kjenner jeg på en enorm takknemlighet og glede for at jeg har musikk som fag. Denne rare tiden har ikke bare blitt fylt med livestreaming av konserter og barnesanger her hjemme, men også masse musikk og lek sammen med studentene mine. Vi har spilt musikkbingo og laget en felles spilleliste med musikk for håp og hverdagspiff. Jeg har oppdaget nye musikkapper og musikkressurser som jeg har gledet meg til å dele med studentene mine og andre som har vært interessert.

For er det noe som er livsviktig, så er det lek. Og er det noe vi skal ta på høyeste alvor, så er det latter. Når nyhetene roper om pandemi, krise, død og økonomisk nedgangstid – da kjenner vi hvor viktig leken og musikken er. Musikk handler nemlig ikke først og fremst om å være flink eller å synge rent. Musikk handler om kommunikasjon, samvær, kreativitet og lek. Musikken gir motivasjon for å fortsette, både fordi det er gøy i seg selv, og fordi musikk kan gi den ekstra piffen vi trenger for å holde ut litt til. Se for deg den hermeneutiske spiralen, men bytt ut forforståelse og forståelse med motivasjon og glede – eller lek og mestring.

Vi skal ikke undervurdere verdien av å ha det gøy. Positive følelser har kanskje ikke sikret artens overlevelse gjennom «fight or flight»-responser, men vi vet at positive følelser bidrar til langvarig utvikling. Dessuten utløser musikk masse gode hormoner som oxcytocin og dopamin. Begge deler kan bidra til å senke skuldrene. Så det er all mulig grunn til å ta seg en trall!

Spotify-spillelista «Håp» finner du her

Videre lesing:
Fredrickson, Barbara (2013). Positive Emotions Broaden and Build. Advances in Experimental Social Psychology, Vol 47, Elsevier

Stensæth, Karette (2019). Play and music therapy. I Jacobsen, Pedersen & Bonde (red.), A Comprehensive Guide to Music Therapy. Jessica Kingsley Publishers.

Trondalen, Gro (1995). Samspill gjennom det musiske. Musikkterapi (2), 12-34.

Forfatter: