Drømmeår på prestisjeuniversitet i Leuven

Skrevet av Ann-Christin Østerberg, informasjonsrådgiver

I ti år har Trygve Isene, 29-åringen fra Volda, drømt om å studere i utlandet. Den gangen opplevde han det han kaller en personlig trosvekkelse. Egentlig tenkte han først på bibelskole i USA eller noe i den gaten, men han fikk aldri helt «go» for det. At det skulle bli det ærverdige universitetet KU (Katholieke Universiteit) i Leuven som fikk brikkene til å falle på plass, så han ikke for seg.

Nå føles det helt rett. Han er i full gang med utvekslingsåret i Belgia, som han tar som en del av masterstudiet i ledelse og menighetsutvikling. Han stortrives på KU-Leuven, som er en av de største og eldste universiteter i Belgia. Universitetet er blant de 50 høyest rangerte universitetene i verden, og blant de beste og mest prestisjefulle universitetene i Europa.

Leuven, en vakker by

Byen Leuven er som en sirkel, med under en mil i omkrets. Hele byen er organisert og strukturert rundt universitetet. Byen er også full av kirker. Alle kirkene er så utrolig vakre og de er mange, det er nesten litt overveldende, syns Isene. Byen ligger nært Brüssel, bare 15 minutter med flytoget.

Trygve er glad i det som er vakkert. Som tidligere tømrer er han godt kjent med tre og husbygging. At hele Leuven by er bygd med stein, syns han er både estetisk og majestetisk.

Uansett hvor han går så er alt stort og flott. Når man reiser til utlandet som turist reiser man ofte rundt til forskjellige byer og nye steder. Det behovet har ikke Trygve i Leuven.

«Her er det konsekvent vakkert over alt», sier han.  At han skal få være i byen et helt år, ser han utelukkende på som et stort privilegium.

Han bor på The Holy Spirit College, et stort, gammelt bygg som opprinnelig var donert til universitetet, til fattige prestestudenter på 1700-tallet.

Stort universitet og spennende fag

Det er 60 000 studenter og 10 000 av dem er internasjonale. Når det gjelder det sosiale, har han bestemt seg for at han vil bruke året til å utfordre seg selv og bli kjent med folk fra andre land og kulturer på fakultetet for teologi og religiøse studier, framfor å være med nordmenn, som fort kan bli mere trygt og komfortabelt. Det er flere møteplasser for internasjonale studenter hvor de kan møtes for å drikke kaffe og dra ut og spise og kose seg etterpå. Det har blitt noen gode sosiale kvelder.

Fagene han tar går inn i det han allerede studerer, eller så tar han fag som kan erstatte de fagene han nå ikke tar på Ansgar. Katekese, pastoralomsorg i ulike deler av livet, kirke og teologi i middelalderen, kontekstuell teologi, er noen eksempler på hva han skal studere dette året.

Vil du anbefale andre studenter å ta et utvekslingsår?

Ja, absolutt! Har du litt lyst så husk på at det er nå du har muligheten. Bruk den! Du kan ta alt fra et halvt år, et helt år eller en hel utdanning. Det er også så mye lettere å gjøre det under utdanningen sin. Det handler om å både lære og ha det gøy.

For han personlig er dette både riktig og bra, og han oppfordrer de som tenker på det til å realisere drømmen de også.

Tenker du på å studere i utlandet? - Erasmusprogrammet

Erasmusprogrammet er et utvekslingsprogram som gjør det enkelt å studere i utlandet og få lån og stipend. For de høyskoler og universiteter som er med i programmet forenkler det utveksling av studenter fra hele verden.

Ansgar høyskole har og har hatt studenter bl.a. i Amerika og England, men Isene er første utvekslingsstudent i Belgia.

Mer info om utveksling og høyskolens utvekslingsavtaler.

Artikkelen har vært publisert i Ansgarmagasinet. Les siste nummer av Ansgarmagasinet her.

Klikk på bildene under for full størrelse.