Bli utvekslingsstudent!

Verden åpner opp og våre studenter kan endelig igjen utforske mulighetene for utvekslingsstudier i utlandet.

Ansgar høyskole har avtaler med flere studiesteder i utlandet på spennende destinasjoner:

Studenter kan også reise til andre destinasjoner, men det krever at de da finner ut mer selv og ordner opplegget på egenhånd.

837a4922

Kristin Greibesland dro som utvekslingsstudent til Hawaii i 2019 og rakk heldigvis å fullføre oppholdet før coronapandemien stengte verden i 2020. Hun kom selv i kontakt med en amerikansk student som hun leide rom hos sammen med én annen student fra Ansgar. I dag jobber Kristian som miljøterapeut og synes selv hun sitter igjen med mye bra etter oppholdet på øyene i Stillehavet.

Jeg vokste veldig mye i løpet av semesteret utenlands. Jeg har blitt mer rustet til å møte utfordringer og blitt mer selvstendig. Jeg er også mer komfortabel i møte med nye situasjoner og mennesker, og det kommer godt med i jobben min.

Hun forteller at man sitter igjen med så mye mer enn bare det faglige.

- Jeg har også fått venner fra hele verden som jeg kommer til å holde kontakten med i fremtiden. Jeg vil anbefale alle å ta et semester utenlands, det var en opplevelse for livet!

oyvind-skjegstad-wide

Administrasjonsleder Øyvind Skjegstad forteller litt om hvordan man blir utvekslingsstudent:

- For å komme seg ut i verden som utvekslingsstudent må man gjøre seg opp en mening om når og hvor man vi reise. Man må også finne ut hvor lenge man vil være borte og hvilken kompetanse man ønsker å bygge. På Ansgar vil det bli arrangert workshop for studenter som vil ut å reise og trenger hjelp med søknadsprosessen. Skolen nominerer studenter som vil ut å reise på våre avtaler og gir forhåndsgodkjenning av emner.

Om du lurer på mer om utvekslingsstudier, sjekk www.ahs.no/student