Tredobling av søkere til nettbaserte deltidsstudier i teologi

Antall studenter som har søkt teologi på Ansgar høyskole øker.

Det er særlig teologi deltid som starter opp som nettbaserte studier til høsten, som har fått mange søkere. Deltidsstudiet som nå blir nettbasert har over tredobbelt så mange søkere i år som deltidsstudiet i 2022. Det er også dobbelt så mange som har teologi deltid som første prioritet på sin liste.

En interessant utvikling på landsbasis er nettopp at flere ønsker å studere nettbasert. Nettstudier fikk et løft under pandemien, og det er nå mer enn dobbelt så mange nettstudier i Norge som i 2019, før pandemien. Det er også en økning av søkere som vil studere deltid.

Han leser teologi mens han venter på neste taxitur

Patryk Jesionowski, som driver eget taxiselskap midt i turistattraksjonen Svolvær i Lofoten, er en av dem. Han er deltidsstudent på Ansgar høyskole og leser teologi i pausene mellom kjøreturene. Han har snart fullført sitt første år på bachelor i teologi og er storfornøyd!

«Et knall opplegg for meg som bor ute i havet», sier Patryk Jesionowski.

patryk-taxisjåfor

Det er hver vår knyttet stor spenning til hvilke fag og skoler som studentene velger.

Tallene er første steg i prosessen fram mot det faktiske oppmøtet av studenter i august. Søkerne kan søke inntil 10 studier og de kan endre på rekkefølge fram til 1. juli.

20. juli sendes tilbud om studieplass ut til kvalifiserte søkere. Så skal søkerne velge hvilket studium de skal takke ja til.

Tallene som kom nå i april er den første målpassering, og det blir spennende å se hvor mange nye studenter vi ønsker velkommen til høyskolen ved studiestart høsten 2023.