Christoffer Egeland: Bachelor i teologi-Nettstudier/Deltid

«Fagene er veldig relevante for både mitt liv og tjeneste, og menigheten. De har gått ekstremt hånd i hånd med det jeg står i.»

Christoffer Egeland er 38 år og jobber som pastor i pinsekirka Flekkefjord. Den jobben kombinerer han med å ta vakter som ambulansesjåfør. Han er gift med Stine og de har tre gutter. Nå er han også student på deltidsnettstudiet bachelor i teologi. Valget av studiet ble gjort ut ifra den fleksibiliteten som det gir.

For han som bor i Flekkefjord var det ikke aktuelt å reise inn til Oslo eller Kristiansand. Han vet han mister noe ved å ikke være på campus, men syns fordelene veier opp. Han liker å være student, men har i oppveksten hatt mange dårlige opplevelser i forhold til teoretiske fag på skolen. Han tok fagbrev i ambulansesjåfør som privatist, og har ellers ingen høyere utdanning. Da han ble pastor kjente han på behovet for å få «mer kjøtt på beinet» og valgte derfor å gå for en bachelor med deltidsstudiet i teologi. Men terskelen var høy for å ta akademiske fag. Han gjorde et forsøk for en del år siden, men det funket ikke. Så han var spent på hvordan det skulle gå når han nå startet opp på de nye studiene.

Hvordan har det første halvåret vært?

«Det har vært utelukkende positivt. Jeg har også gjort det overraskende bra! Det igjen har vært en enorm god opplevelse! Det handler kanskje mer om modenhet og interesse dette her», sier Christoffer.

Han og familien har feiret med kebab når de gode resultatene har kommet. Emnene det første semesteret har vært Kirke i dag og Innføring i Bibelen. Han syns at:

Han opplever studiet både inspirerende og matnyttig fordi fagene er så relevante for det han står i og brenner for. Christoffer forteller til at:
«Studiet har vært en plass hvor jeg finner energi! Til og med å skrive oppgave har vært inspirerende. Så dette har vært en god timing for meg.»
Arbeidsmengden har vært en overgang, men samtidig har studentlivet hjulpet ham til å bli mer systematisk. F.eks. så er mandag blitt en fast lesedag.

Hadde du trodd det for noen år siden at du skulle ta teologi på høyskolenivå?

«Det hadde jeg ikke sett for meg nei! Jeg har alltid likt meg på skolebenken, men utfordringen har vært å levere teoretisk.  For meg har det gått for fort fram, så jeg datt av, og det ble mer destruktivt enn positivt. Nå er jeg eldre, og har en enorm interesse for faget. Teologi er nyttig og relevant, det gjør at opplevelsen blir så god. Jeg føler meg litt som et eksempel på at selv om systemet sviktet, gikk det bra likevel!» humrer han.

Nå gleder han seg til å lære seg gresk!
Faget tror han blir tøft og hard, men han ser fram til å kunne slå opp i en gresk bibel og forstå ordene som står der. Han tenker det må være en rikdom å ha med seg når han skal formidle tekster fra Bibelen.

Les mer om Bachelor i teologi - nettstudier / Deltid