Vaksinering og medisin

Finn ut hva du trenger av vaksiner og medisin i god tid før du reiser på utveksling.

Vaksiner

Undersøk Folkehelseinstituttets nettsider om hva som blir anbefalt av vaksiner for det landet du skal reise til. Du kan sjekke status for vaksinene du tidligere har tatt på helsenorge.no
Ta kontakt med vaksinekontoret i kommunen du bor for å få tatt nødvendige vaksiner.

Vær oppmerksom på at det utenlandske lærestedet kan ha egne regler for studenter som skal bo på campus og for helse-og velferdsfagsstudenter. Dette vil du få mer informasjon om fra det utenlandske lærestedet eller fra AHSs internasjonale koordinator.

Medisiner

Dersom du har en kronisk sykdom og er avhengig av medisiner er det viktig at du tar kontakt med legen din før du reiser.

Du må kunne dokumentere at du eier reseptpliktige medisiner som du har med til eget bruk. For at du ikke skal få problemer i tollen, ta derfor med en bekreftelse fra legen din på engelsk (legeerklæring) som viser at medisiner du tar med på reisen er livsnødvendig for deg. Hvor mye du har lov til å ta med varierer med type legemiddel, hvor du skal reise og hvor lenge. Se helsenorge.no for informasjon om medisin på utenlandsreise.

Livsviktige medisiner bør du alltid ha i håndbagasjen når du reiser med fly, i tilfelle annen bagasje blir forsinket eller borte. Medisinene bør oppbevares i originalemballasjen med apotekets etikett.