Gå til innhold
Bruk av Kunstig Intelligens ved AHS

Hva er Kunstig Intelligens (KI)?

Kunstig intelligens er informasjonsteknologi som justerer sin egen aktivitet og derfor tilsynelatende framstår som intelligent. Teknologien som gjorde sitt inntog i samfunnet og akademia mot slutten av 2022 baserer seg på dyp læring for å gjengi statistiske egenskaper av det opprinnelige materialet modellen er trent på. 

KI er i denne sammenheng ikke en kilde, men et verktøy. KI-verktøy som ChatGPT, DeepSeek, og Microsoft Copilot er laget for å generere tekst, ikke for å hente informasjon. Verktøyene er basert på språkmodeller som gjetter neste ord i en setning basert på sannsynlighetsberegning. De er trent opp på tekster som inneholder mye informasjon, men er ikke trent opp til å gjengi informasjonen korrekt. Verktøyene er derfor bedre egnet for formål der språklig flyt og sammenheng betyr mer enn at innholdet er pålitelig.

Kunstig Intelligens kan hjelpe oss å jobbe mer effektivt og gi innspill til både kognitivt og kreativt arbeid. Nedenfor kan du se forslag på noen aktiviteter hvor generativ kunstig intelligens kan være en ressurs:

  • KI kan oversette tekst.
  • KI kan forklare begreper og lage sammendrag.
  • KI kan sette i gang skriveprosesser og gi ideer om tema.
  • KI kan kritisere tekst og argumenter.
  • KI kan forbedre tekst.
  • KI kan lage sammendrag og forenklinger av store og vanskelige tekster. 
  • KI kan analysere musikk
  • KI kan transkribere og formatere filformater
  • KI kan forbedre lydopptak, mikse og mastre 
  • KI kan lage albumcover og annet PR-materiell

Mulighetene er mange ved anvendelse av KI, men det åpner også for noen fallgruver. For å unngå slike legges følgende intensjonsavklaring og retningslinjer til grunn ved AHS. 

Overordnet om bruk av KI ved AHS

  • Studenter ved AHS skal kunne anvende KI som en resurs i læringsprosessen, reflektere kritisk rundt bruken av den, og være kjent med overordnede problemstillinger knyttet til KI.
  • Kunnskap og ferdigheter om KI skal integreres i alle studieprogrammer for å forberede studentene på arbeidslivet. Studentene skal ha innsikt i hvordan KI kan anvendes som en resurs innenfor deres fagområde. 
  • AHS skal ha tydelige retningslinjer for bruk av KI, som setter studenter i stand til å forstå prinsipper for og forventninger om bruk av KI i deres akademiske arbeid.
  • Alle vitenskapelige ansatte skal ha tilstrekkelig kunnskap om KI-verktøy og applikasjoner til å vurdere i hvilken grad bruk av KI kan være hensiktsmessig eller ikke og ansvarlig i deres emner i forbindelse med undervisning og vurdering.

Retningslinjer for bruk av KI ved AHS

 

Det er imidlertid viktig å være kritisk reflekterende til svarene du får fra KI. Husk at det er vesentlig forskjell på å gjøre bruk av KI som et verktøy i ditt eget arbeid, og å la KI gjøre arbeidet for deg. Sistnevnte hindrer læring og utvikling, mens førstnevnte kan effektivisere læringsprosessen.  Formålet med skriveoppgaver ved AHS er ikke primært å vurdere hva du har lært, men å gi deg mulighet til å utvikle dine ferdigheter i akademisk skriving og tenkning. Vær derfor bevisst på muligheter, begrensninger og etiske problemstillinger forbundet med KI. Ved bruk av KI til å lage sammendrag og forenkle fagtekster er det veldig viktig å også lese tekstene selv og bearbeide innholdet slik at du får en god forståelse av akademisk arbeid i ditt emne.

Det er ikke tillatt å bruke KI-verktøy som f.eks. en samtalerobot til å lage innhold som du enten helt eller delvis leverer inn som ditt eget. Som student forventes du å levere en selvstendig produsert tekst. Følgelig vil det ansees som fusk å levere inn tekst, utregninger, musikk eller liknende som (helt eller delvis) er produsert ved hjelp av KI uten å henvise til når og hvordan hjelpemidlet er blitt brukt (jfr. §33 i skolens eksamensreglement). Vurder derfor informasjonen fra KI-kilder nøye og ikke stol på KI som eneste eller primære kilde til informasjon.

Har du brukt KI som verktøy i et innlevert studentarbeid, skal du i arbeidet gjøre kort rede for hvor og hvordan det er blitt brukt (f.eks. til hjelp i å forklare begreper, som språkvask eller annet). Bruk av KI i utarbeidelse av vurderingsarbeider skal føres etter gitt standard og føres  slik (APA 7). En referanse til KI skal inneholde navnet på språkmodellen, utvikleren eller leverandøren av språkmodellen, versjonen eller datoen for språkmodellen, og nettadressen eller plattformen der du har brukt språkmodellen.

KI-verktøy kan generere tekst som ikke er troverdig eller etterprøvbar. En slik tekst kan derfor ikke brukes til å underbygge faglige påstander eller fungere som kilde i akademisk arbeid.

Du er selv ansvarlig for innholdet i oppgaven din, og du må derfor være nøyaktig med å kritisk vurdere og verifisere innhold og referanser basert på eller relatert til din bruk av KI. 
 

Du må ikke dele personopplysninger, artikler/tekster eller annet opphavsrettslig materiale med KI. KI sikrer ikke personvern eller opphavsrett, og bruker alt materiale som deles med den i sin egen videreutvikling, på måter som få eller ingen har oversikt over.