Karakterutskrift og vitnemål

Vitnemålsportalen

Ved hjelp av Vitnemålsportalen kan du selv hente ut dine resultater fra høyere utdanning og dele dem med studiesteder, potensielle arbeidsgivere og andre relevante parter.

Hvorfor benytte Vitnemålsportalen?

Når du søker på studier og jobb vil du som oftest bli bedt om å fremvise dine vitnemål/karakterutskrifter. Før lanseringen av Vitnemålsportalen har disse dokumentene kun vært tilgjengelig på papir.

Vitnemålsportalen:

• gjør det enkelt for søker å tilgjengeliggjøre sine resultater
  • gjør det enkelt for arbeidsgivere og studiesteder å motta resultater
  • sikrer at resultater som deles er korrekte

Vitnemål

Digitalt vitnemål

• Som student får du automatisk tilsendt et digitalt vitnemål etter avsluttet bachelor- og mastergrad.
  • Overgangen til digitale vitnemål vil gjøre det enklere for deg å dele vitnemålet med potensielle arbeidsgivere og utdanningsinstitusjoner, som i dag krever at vitnemålet leveres digitalt.
  • Digitale vitnemål er mer enn en pdf-kopi av papirvitnemålet. Det digitale vitnemålet er en pdf-fil, sikret med digital signatur som garanterer for at dokumentet er intakt. Hvis noen forsøker å endre innhold i dokumentet vil signaturen vises som ugyldig.
  • Når ditt vitnemål blir utstedt vil det bli gjort tilgjengelig for deg i Vitnemålsportalen og i Studentweb. Du vil alltid kunne hente vitnemålet ditt her, også etter at du er ferdig med studiene ved Ansgar høyskole.
  • Les mer om digitalt signerte dokumenter på vitnemålsportalen (vitnemalsportalen.no).

Vitnemål på papir

• Ditt digitale vitnemål er originaldokumentet. Det følger en internasjonal standard og skal godtas av alle.
  • Det kan likevel være institusjoner i utlandet som ikke godtar det digitalt signerte dokumentet. Du kan da bestille et duplikat av vitnemålet på papir ved henvendelse til  [email protected].

Deling av resultater

• Gjennom Vitnemålsportalen kan du dele resultater med potensielle arbeidsgivere eller andre relevante parter. Du velger selv hvilke resultater du vil dele og legger inn e-postadresse til mottaker. Du kan bestemme hvor lenge mottaker skal kunne se dine resultater. Du finner også  oversikt over hvilke resultater du tidligere har delt. Vitnemålsportalen genererer en elektronisk lenke som sendes til mottaker via e-post. Mottaker kan også laste ned dine resultater  i form av en PDF. Du slipper å vente på å få tilsendt en karakterutskrift fra AHS, og mottaker kan være trygg på at resultatene de mottar er ekte.
  • Gå til Vitnemålsportalen  for å logge inn og dele dine resultat. Du logger på med din Feide-bruker eller med ID-porten (BankID, MinID, Buypass eller Commfides)

Karakterutskrift

• Du kan også hente en digitalt signert karakterutskrift i Studentweb. Denne er klar i løpet av noen minutter etter bestilling - du trenger altså ikke vente på å få tilsendt karakterutskrift i posten.
  • Du henter digitalt signert karakterutskrift ved å logge inn på Studentweb og gå til bestillinger.
  • Velg "Karakterutskrift med digital signatur" og trykk på "Bestill".
  • Etter ca. 10 minutter kan du hente karakterutskriften som en digitalt signert Pdf ved å gå til Dokumenter.