Nytt år med solid vekst for Ansgar Høgskole

20 prosent flere valgte Ansgar Høgskole som første valg av studiested målt mot 2017.

opptak-2018

Teologi og Interkulturelle studier

Vi har de siste årene sett at flere velger å studere teologi hos oss, 2015/25, 2016/31, 2017/31 og over 40 stk nå i 2018, det er gledelig. Nå ser det ut til at vi er på rett vei, med mål om å utdanne flere til tjeneste i menighet og kirke. Interkulturelle studier har også “skutt fart”, aldri har så mange studert dette som i år. Og tallene for høsten 2018 er bedre nå enn på samme tid i 2017.

Ansgar Teologiske Høgskole har som mål å være en ledende utdanningsinstitusjon for pastorer, menighetsarbeidere og ledere i frikirke-Norge. Med sin over 100 år lange historie har Ansgarskolen utdannet store deler av Norges menighetsarbeidere i årenes løp. Det er vi stolte av!

Musikk = opp

Musikk har hatt et stabilt søkertall de siste årene (2015/28, 2016/26, 2017/40) men fra 2017 har det vært god vekst også her. I år er det 46 musikkstudenter som ønsker å starte hos oss, og det betyr at vi nå har flere søkere enn plasser. Mye av veksten skyldes relevante studier som vi nå ser har gitt flere av våre studenter jobb innen musikkbransjen. Dette er vi svært fornøyd med.

Psykologi

Psykologi har generell god vekst. I år har vi en dobling i antall som søker vår bachelor i kultur- og samfunnspsykologi, noe som er hyggelig siden vi har fått tildelt 30 nye studieplasser i psykologi fra høsten av. Som eneste utdanningsinstitusjon på Sørlandet som tilbyr studier innen psykologi jobber vi nå med flere bachelorer for å kunne tilby flere plasser, men dette er først fra høsten 2019.

Totalt sett hadde Ansgarskolen 212 søkere som satte oss opp som førstevalg, mot 180 i 2017.

Med restetorget i august kan tallene raskt endre seg til et nytt rekordår for Ansgar Teologiske Høgskole.

En stor takk går til alle som har vært med å snakke varmt om skolen.

Thomas Vårlid
Kommunikasjons- og rekrutteringsleder