Nye masterstudenter i gang

Denne uka er 30 masterstudenter samlet på Ansgarskolen for å lære å lede endringsprosesser i menighet.

Noen av studentene er godt i gang med sin masterutdannelse, mens de nye masterstudentene som ble tatt opp i høst er på Ansgar Teologiske Høgskole for første gang, etter å ha hatt en intensivuke sammen i Oslo i høst. Det nye masterprogrammet i ledelse og menighetsutvikling, som ble satt i gang høsten 2013, er et nordisk samarbeid mellom Örebro Teologiska Högskola, Høyskolen for ledelse og teologi og Ansgar Teologiske Høgskole. Denne uka er det både danske, svenske og norske masterstudenter på Ansgarskolen.

Rett inn i menighetsarbeidet
De fleste studentene jobber i menigheter og tar mastergraden som et deltidsstudium. Vetle Leksbø er pastor i Bjølsen misjonskirke. – Det er veldig inspirerende å være her, og utrolig mye å fordype seg i når det gjelder ledelse og endringsprosesser, sier pastoren. – Ofte kan praktisk teologi være ganske teoretisk. Men dette kan jeg tenke rett inn i menighetsarbeidet.

Tor Egil Frøyland fra Haugesund er også ny masterstudent, og er enig i at undervisningsuka har vært inspirerende. – De henter inn mange som har lykkes, og det gir tro på at det er mulig å få til endringer, sier Frøyland.

Bredt spekter
For de erfarne studentene er ikke alt stoffet nødvendigvis nytt, kan Anne Bjørnholmen Øvensen fra Kristiansand fortelle:  – En del av det bli selvfølgeligheter, sånt man har visst enten bevisst eller ubevisst – men her blir det satt i system. Og vi blir godt kjent og lærer av hverandre, sier Øvensen.

Hennes medstudent Ruth Silje Boklund stemmer i. – Det er gøy å være sammen med et bredt spekter av folk som står i forskjellige jobber og tjenester, sier Boklund, som selv jobber i Kristenrussen. – Og vi får oppleve en spennende bredde av forelesere og talere. Det er det mye læring og inspirasjon i.

Les mer om masterstudiet her

Tekst: Hildegunn M. T. Schuff
Foto: Thomas Vårlid