Norgesturné med Ansgar Gospel Choir - 4. til 13. mars 2016

Skolekor med suksess!

Kom på konsert nært ditt hjemsted!

agc-tidagers16-stor.

4. mars kl 19:30 Fredheim Arena (Sandnes)
5. mars kl 19 Klippen Veavågen (Karmøy)
6. mars kl 19 Haugesund Misjonskirke
8. mars kl 20:30 Lundeneste vgs
9. mars kl 18:30 Kongshaug Gymnas
10. mars kl 20 Sygna vgs
11. mars Vestborg vgs
12. mars kl 20 Vangskyrkja Voss
13. mars kl 19 Sotra

Ansgar Gospel Choir har et musikalsk og visuelt uttrykk med en spontanitet og livsutfoldelse som få andre kor i Norge uttrykker.  Repertoaret er stort sett hentet fra den sorte gospelmusikken vi finner i de sorte kirkene i USA. Koret akkompagneres  av piano/keys, bass, gitar, trommer, percussion, orgel/keys.
Stilmessig karakteriseres det musikalske uttrykk som moderne, drivende ”urban storbygospel” inspirert av de sorte kirkene i Sør-Statene.  Koret uttrykker sterkt engasjement, smittende livsglede og stor spontanitet.
Ansgar Gospel Choir gjennomfører hvert skoleår flere turneer, i tillegg til enkeltopptredener i nærmiljøet. I 2003 og 2004  sto koret  for gospeldelen i De Internasjonale Kirkefestspill i Kristiansand.  Koret har i tillegg et nært samarbeid med ”Tyronne Foster & the ARC Singers” fra New Orleans. Ansgar Gospel Choir er på årlige turer til New Orleans, hvor de blant annet gjør en ”Annual Concert of the Year” sammen med ”Tyronne Foster & the ARC Singers”. I Norge har korene hatt en rekke samarbeidprosjekt siden 2004. Dette har ført til store masschoir konserter i Kristiansand, Bergen, Stavanger, Oslo og Skien.

Dirigent John Yngvar Syvertsen – ”Syver”

Korets dirigent John Yngvar Syvertsen, ”Syver” (46), har dirigert koret siden 1995.  Tidligere dirigerte han ungdomskoret Reflex, samt at han har vært med i forskjellige rockeband.
Hans interesse for sort gospel førte han i 1999 til New Orleans.  Der gjorde han stor suksess og ble utnevnt av byens borgermester til ”æresborger” med en egen offisiell dag i byen.  Det rytmiske aspektet i den urbane sorte gospelen med spontanitet og livsglede har siden vært kjennetegnet på Syvertsens valg av repertoar og direksjon.
John Yngvar Syvertsens engasjement, spontanitet og frihet til utfoldelse får frem det beste i korets musikere og sangere.
Ansgar Gospel Coir har vært drevet som gospelkor ved Ansgarskolen i Kristiansand siden 1995.   Skolen eies av Det Norske Misjonsforbund og består av Bibelskole og Teologisk Høgskole.

John-Ynvar-Syvertsen
Foto: John Yngvar Syvertsen, Ansgarskolen