Lars Mandelkow disputerer 18. september

Høyskolelektor i psykologi Lars Mandelkow skal mandag 18. september forsvare sin avhandling for graden Ph.d.:

Stepping carefully on sacred ground: The role of religion and spirituality in Norwegian psychotherapy.

Avhandlingen tar for seg hvilken rolle spiritualitet og religion har i norsk psykoterapi. Tro og religion er ofte unngåtte temaer i terapirommet. Psykologistudiet i Norge forbereder ikke godt på eksistensielle utfordringer. Forskingen viser likevel at psykologistudentene i Norge er veldig interessert i tematikken, så løsningen trenger ikke være vanskelig.
Han holder prøveforelesning kl. 10-11 i Forsamlingssalen, Harald Schjelderups hus, UiO, og tittelen på foredraget er:

Hva står igjen av William James' lære om religion og psykologi i dag?

William James, religionspsykologiens far

William James regnes som religionspsykologiens far, og noen vil hevde at han også har hatt stor innflytelse på amerikansk psykologi som helhet. Han var en innflytelsesrik psykolog, filosof, forsker og lærer.

«Å ha prøveforelesning om James sin betydning for religionspsykologien kjennes litt ut som å skulle forelese om Bach sin betydning for musikken eller hva betyr Luther for teologien i dag», sier Mandelkow.
Det er mye materiale å ta av, så han har ikke helt landet ennå på hva han kommer til å velge ut til prøveforelesningen.

Kjenner du deg forberedt og klar?

«Det er i utgangspunktet umulig å forberede seg på hva som kommer under en disputas. Jeg skal forsvare min doktoravhandling, men har ikke en anelse om hva de kommer til å spørre om. Dette blir en åpen dialog, så det er spennende å se hvordan det går!» avslutter Lars Mandelkow.

Disputasen er kl. 12-15.30 i forsamlingssalen på Psykologisk institutt i Oslo.