Ingvild Thu Kro
I en verden stadig mer gjennomsyret av medier trenger vi å forstå hvordan populære medier påvirker (unge) menneskers forhold til religion og religiøs tro, også innenfor religiøse kontekster som formell trosopplæring. Denne avhandlingen utforsker dette skjæringspunktet ved å se nærmere på bruken av spillefilmer i konfirmasjonsundervisning i Den norske kirke. Studien sikter på å bidra til empirisk forskning på dette feltet, spesielt innenfor den nordiske konteksten. Med utgangspunkt i sosiologiske perspektiver på religion og medier undersøker studien hvordan spillefilmer integreres i en konkret religiøs praksis og hvordan dette påvirker formidling, fortolkning og forståelse av religiøst innhold blant konfirmanter.
Avhandlingen består av tre separate artikler. I den første utforsker jeg konfirmasjonsledere intensjoner og erfaringer med bruk av film i konfirmasjonsundervisning (https://doi.org/10.48626/tpt.v40i1.5525). I den andre analyserer jeg den praktiske bruken av film i konfirmasjonsundervisning (https://doi.org/10.18261/njrs.37.1.3). I den tredje artikkelen undersøker jeg konfirmantenes erfaringer og refleksjoner rundt bruken av film. Denne tilnærmingen gir meg mulighet til å utforske hvordan filmer brukes og erfares i konfirmasjonsundervisningen, med fokus på det komplekse samspillet mellom medier og religionsundervisning fra ulike synsvinkler.
Avhandlingen viser hvordan bruken av film i konfirmasjonsundervisning eksemplifiserer en form for medialisering av religion, der media ikke bare representerer, men aktivt former religiøs praksis. Ved å integrere film i konfirmasjonsundervisningen beveger tilnærmingen til trosopplæring seg bort fra tradisjonelle metoder. Resultatet er at filmene blir både kilde og arena for religiøst engasjement, og fungerer som kanal, språk og miljø for å utforske religiøse budskap, noe jeg har kalt en ‘filmatisering’ av religion.
,