Første dag som ny student

Høstsemesteret 2023 er i gang og det er mye som skjer de første oppstartsdagene. Campus er full av nye studenter og vi har spurt noen av de om hvordan de første dagene har vært og hvilke forventninger de har til denne høsten!

Hvordan har de første dagene vært?

72

«Det er litt som å komme fra jungelen til byen, jeg føler meg litt som Crocodile Dundee! De første dagene har vært helt vilt, det har vært kjempegøy! Alle er så åpne og veldig hyggelige.»

15
«De første dagene har vært veldig spennende. Blitt kjent med mange nye og hyggelige folk, så det virker som det er et godt miljø her både blant studentene og lærerne. Det er mange lærere som virkelig bryr seg om studentene, så dette er et trygt sted å være!»
14
«I faddergruppen vår har det vært lett å bare slenge seg med fordi folk har lagt ut ting som skjer i gruppechatten, så da er det enkelt å bli med for alle!
Andre og tredjeårsstudentene vet hvordan det er å være ny, så det har vært deilig!»
23

«Vår generasjon er ikke så god på smalltalk var det noen som sa i et av de første seminarene, og det tenker jeg stemmer! Litt småkleint i starten, men utrolig fint med både faddergruppene og Fortell-gruppen.»

16

«Den har vært fin! Alle er jo nye her, så alle leter etter noen å bli kjent med, så det har vært bra at folk er så åpne og enkle med hverandre.»

Ny i Kristiansand

Greta Gabriela Fibiga har bodd i Grimstad de siste seks årene og kommer opprinnelig fra Latvia. Nå er hun klar for teologistudier på Ansgar høyskole, mens venninnen Jenny Vetvik fra Fredrikstad, er klar for studier i Interkulturell forståelse. Jenny syns det har vært kjempefint å møte nye folk, samtidig som det er godt å kjenne Greta. Fint å kunne begynne nye studier med ei venninne.

Kevin Aaseth er fra Lillestrøm og har vært en del i Kristiansand før, bl.a. på musikkfestivaler som Palmesus.  Daniel Skinstad Ness er fra Kyrksæterøra, halvannen time vest for Trondheim. Sist gang han var i Kristiansand besøkte han Julius i Dyreparken. Det husker han ikke så mye av. For ham er alt nytt, så det er mye å vende seg til. Kristiansand oppleves som en stor by.

Alexander Bakke Bergh nikker gjenkjennende. Han kommer fra Holmestrand og har «bodd midt ut på et jorde» ifølge han selv. Der tok det tre og en halv time å gå til nærmeste butikk, så overgangen til storbyen Kristiansand er spennende.

Forventninger for høsten

De har ikke helt oversikten ennå over timeplaner og bøker, men de gleder seg alle til høstsemesteret. Det er godt å få startet opp og se hvordan ting kommer til å bli. Ut ifra det som står på undervisningsplanene til høsten, syns Alexander og Kevin at dette ser veldig spennende ut.

Jenny og Greta håper å få en god gjeng med nye venner. Greta tror også at hun nå blir mer selvstendig, siden det er første gang hun bor hjemmefra. Så har hun også lyst til å lære mer, spesielt i forhold til teologi og apologetikk. Det å finne svar og gå i dybden på temaer, syns hun er spesielt spennende.

Jenny håper også å bli godt kjent med lærerne som virker som bra folk! Spesielt gleder hun seg til Colombiaturen og hun håper at studiet skal gi henne god kompetanse på hvordan møte ulike mennesker og forholde seg til dem.

Daniel forventer personlig utvikling, mange nye erfaringer med masse fine nye folk. Han har lest en del psykologi på fritiden, men er klar for å få det som heltidsstudium. Han tror det blir veldig kult å endelig få studere noe han faktisk er interessert i!