Første bachelorstudent på masterstudiet i klinisk psykologi

Rett før påske fikk bachelorstudent i psykologi Iben Lindgren Ruud svaret hun har jobbet for i over to år:
Hun har kommet inn på masterstudiet i klinisk psykologi på SWPS University i Polen!

“Det har vært et mål lenge, så det første jeg gjorde var å ringe mamma og pappa!” sier Iben entusiastisk. Ruud er bachelorstudent i psykologi ved Ansgar høyskole og håndballspiller på toppnivå.

Helt siden videregående har håndball vært første prioritet for Iben. I dag spiller hun på toppnivå for Fjellhammer. Hun har likevel alltid syns det har vært interessant med mennesker, og det å forsøke å forstå hvorfor vi mennesker er som vi er. Lysten til å bli psykolog startet allerede på videregående, og det er gleden i og engasjementet til å hjelpe andre mennesker som er drivkraften. Snittet for å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi i Norge er veldig høyt, så hun begynte derfor på bachelor i psykologi på Ansgar høyskole. Målet var likevel det samme. Hun ville bli psykolog.

Søkeprosessen

En mulighet er videre studier i Danmark, men en medstudent fant studiene i klinisk psykologi i Polen. Hun har ikke vært redd for å si målet sitt høyt! Å komme inn på SWPS University i Polen har vært det klare målet for psykologistudenten.

I sommer startet den aktive søkeprosessen og en del hjelp har hun fått bl.a. fra en Facebook-gruppe for norske psykologistudenter i Polen. Hjelp har hun også fått fra administrasjonsleder på Ansgar. Resten har hun funnet fram til selv. For det er en del som skal på plass. Første steg er Toefl-testen, en test du må bestå for å kunne jobbe og studere i utlandet.
Andre steg var å samle relevante dokumenter som kopi av pass, oversette vitnemålet, skaffe bekreftelse fra skolen, helseforsikring osv, samt et motivasjonsbrev om hvorfor hun vil inn på studiet. Da det var klart satt hun oppe om natten og ventet på at inntaksportalen skulle åpne, for er du kvalifisert, er det førstemann til mølla for å søke.
Det siste hun måtte gjennom var et motivasjonsintervju, eller eksamen som det også blir kalt. Hun føler nesten at denne prosessen i seg selv har vært en 10-studiepoengs innsats. Hun forberedte seg til intervjuet i en hel uke, og det fikk hun uttelling for.

Godkjenning som psykolog i Norge

Den 2-årige masteren i klinisk psykologi gir mulighet til å søke om godkjenning som psykolog i Norge. Hun er den første bachelorstudenten i psykologi på Ansgar høyskole som skal gjøre dette. Hun har stortrivdes som student på Ansgar, både i studentmiljøet og med studiene. Nå begynner planleggingen for flytting og nytt studentliv i Polen.
Vi gratulerer Iben Lindgren Ruud som første student ut, og vi tror flere følger etter!