Skandinavisk forskningssamarbeid

Ansgar høyskole (AHS) driver masterprogrammet Master i ledelse og menighetsutvikling i samarbeid med Høyskolen for Ledelse og Teologi (HLT) i Oslo og Örebro Teologiska Högskola (ÖTH) i Sverige
Samarbeidet har også ledet disse tre institusjonene inn i et relativt tett forskningssamarbeid. Tidsskriftet Scandinavian Journal for Leadership and Theology (SJLT) er et resultat av dette.  SJLT er et open-access tidsskrift som tar inn både faglige og peer review-leste artikler og mer populær-vitenskapelige artikler. Første utgave av tidsskriftet kom ut sist år og andre årgang kommer nå i november. Der vil du kunne finne faglige artikler om lederskap og kirkeliv.

Et annet resultat av forskningssamarbeidet mellom ATH, ÖTH og HLT er forskningskonferanser som har vært avholdt siden høsten 2013 da første konferanse ble avholdt på Gardermoen med deltakere fra teologiske institusjoner i hele Norden. 2014 var konferansen lagt til Örebro i Sverige og i 2015 til Oslo. I juni 2016 vil forskningskonferansen bli avholdt på i Kristiansand. Samlende tema for konferansene og for den forskning som disse institusjonene nå har fokus på er endring i skandinavisk lavkirkelig og frikirkelig menighetsliv – med fokusområdene lederskap, menighetsutvikling og spiritualitet.

For alle som ønsker å holde seg oppdatert om hva som skjer på denne forskningsfronten, kan Ansgarskolens nettsider anbefales. Søk under Forskning, så vil du finne jevnlig oppdatert informasjon. SJLT finner du på http://sjlt-journal.com/. Har du spørsmål, så ta kontakt med Lars Råmunddal, [email protected].

Lars-Ramunddal.jpeg
Lars Råmunddal, Ph.D.